Alla inlägg den 17 juli 2008

Av Sonja - 17 juli 2008 10:51

Välkommen till ett nytt bloggartema, som skall handla om Sländor i dag,

denna vackra sommar förmiddag, hoppas vi får en dag till utan regn, igår

regnade det faktiskt inte någonting och det var nog senast i maj det hände. Jag tänkte som sagt berätta om sländor som jag mött och lite om vad jag läst om dem. Det hörs finnas ca. 60 arter av trollsländor i vårt land.

Det är två arter som tävlar om att vara störst, den ena har största ving -bredden och den andra har längsta kroppen. Den första kallas för kejsartrollsländan den är blågrön till färgen, och väldigt vacker på bilden jag har. Den andra, kungstrollsländan är mera vanlig åtminstone här i trakterna.

Den har gul/svart randig kropp, och mycket tunna genomskinliga vingar.

Det var just en sådan som fick mej att bli intreserad.

Det stod nämligen på bordet i vår lillstuga, som ett vackert smycke aldeles stilla och död, förstod jag efter ett tag. det var den som fick mej att börja

läsa och lära mig mera, om dessa underbart vackra insekter.  Jag skrev en

sång om hela dess utveckling, från larv till färdig slända. Tyvärr kan jag ju

inte sjunga den för er, men skriver lite av texten.


TROLLSLÄNDAN

Morgon sol strålar, och vattnet det pårlar,

en längtan det väcker, hos en trollslände larv.

En längtan att flyga, mot himmlen den klara

det är nog en längtan, som hon fått i arv.

Så upp mot ytan styr hon, känner sig rätt yr hon.

vingarna känns tunga, hur ska hon nu kunna

lära sig att flyga bra?

Men snart lätt hon svingar, på flortunna vingar

och snabbt som en pil, upp mot himmlen hon drar...

( visste ni att, sländorna är det enda flygfä, som kan flyga rakt upp och likadant ner, ingen fågel t. ex. kan göra detta)

Till sist slutade sländans flykt, på bordet i vår lillstuga.

Jag har läst att sländorna, har mycket ömtåliga lungor, känsliga för luft-

föroreningar,  här en liten dikt om just detta.


Sländorna,

dessa bevingade smycken,

ger mej hopp.

Sländorna vars ömtåliga lungor

fungerar ännu,

här vid våra stränder.

Ett underskönt bevis

på hopp!!


Jag tror jag slutar här för i dag, om ni vill läsa mera finns det förstås i upp-

slags böcker o. dyl. i Allers nr.27 fanns det också lite om detta och om

olika svalor, bl. a. Vettigt att skriva om i veckotidningar, tycker jag som

oftast köper dom för korsord och sudoku. Vi har ju varit lediga ett tag.

Hälsningar och välkommen åter, på lördag få se vad det blir då ? Vi syns,

Sonja.


Av Sonja - 17 juli 2008 10:51

Välkommen till ett nytt bloggartema, som skall handla om Sländor i dag,

denna vackra sommar förmiddag, hoppas vi får en dag till utan regn, igår

regnade det faktiskt inte någonting och det var nog senast i maj det hände. Jag tänkte som sagt berätta om sländor som jag mött och lite om vad jag läst om dem. Det hörs finnas ca. 60 arter av trollsländor i vårt land.

Det är två arter som tävlar om att vara störst, den ena har största ving -bredden och den andra har längsta kroppen. Den första kallas för kejsartrollsländan den är blågrön till färgen, och väldigt vacker på bilden jag har. Den andra, kungstrollsländan är mera vanlig åtminstone här i trakterna.

Den har gul/svart randig kropp, och mycket tunna genomskinliga vingar.

Det var just en sådan som fick mej att bli intresserad.

Det stod nämligen på bordet i vår lillstuga, som ett vackert smycke alldeles stilla och död, förstod jag efter ett tag. det var den som fick mej att börja

läsa och lära mig mera, om dessa underbart vackra insekter.  Jag skrev en

sång om hela dess utveckling, från larv till färdig slända. Tyvärr kan jag ju

inte sjunga den för er, men skriver lite av texten.


TROLLSLÄNDAN

Morgon sol strålar, och vattnet det pårlar,

en längtan det väcker, hos en trollslände larv.

En längtan att flyga, mot himmlen den klara

det är nog en längtan, som hon fått i arv.

Så upp mot ytan styr hon, känner sig rätt yr hon.

vingarna känns tunga, hur ska hon nu kunna

lära sig att flyga bra?

Men snart lätt hon svingar, på flortunna vingar

och snabbt som en pil, upp mot himmlen hon drar...

( visste ni att, sländorna är det enda flygfä, som kan flyga rakt upp och likadant ner, ingen fågel t. ex. kan göra detta)

Till sist slutade sländans flykt, på bordet i vår lillstuga.

Jag har läst att sländorna, har mycket ömtåliga lungor, känsliga för luft-

föroreningar,  här en liten dikt om just detta.


Sländorna,

dessa bevingade smycken,

ger mej hopp.

Sländorna vars ömtåliga lungor

fungerar ännu,

här vid våra stränder.

Ett underskönt bevis

på hopp!!


Jag tror jag slutar här för i dag, om ni vill läsa mera finns det förstås i upp-

slags böcker o. dyl. i Allers nr.27 fanns det också lite om detta och om

olika svalor, bl. a. Vettigt att skriva om i veckotidningar, tycker jag som

oftast köper dom för korsord och sudoku. Vi har ju varit lediga ett tag.

Hälsningar och välkommen åter, på lördag få se vad det blir då ? Vi syns,

Sonja.


Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards