Direktlänk till inlägg 17 februari 2009

Veckans Värsta/Bästa

Av Sonja - 17 februari 2009 14:59

Det som jag skall skriva om i dag gäller barnens svårigheter i vårt samhälle i

vår tid. Det är mycket som är svårt och jobbigt så väl för våra svenska barn,

som barn från andra länder som bor här, flycktingbarnen till exempel. För en

tid sedan råkade jag se ett program i TV där det handlade om Migrations-

verkets sätt att arbeta. Den chefsansvarige därifrån var med för att svara på frågor. Det gällde två flickor som fått utvisningsbeslut, den ena var 11 år

född i Sverige, och kunde inte språket dit hon skulle utvisas. Hon bodde här hos en fosterfamilj, för att skyddas emot sin far som misshandlat henne

Nu skulle hon utvisas just till denna stad och det land som fadern utvisats till tidigare. Utan att kunna göra sig förstådd, eller veta vad folk sade till

henna räknade man tydligen med att hon skulle klara det. När åhörarna  på-

pekade att det står i barnkonventionen, att barns bästa måste avgöra, så fick dom svaret att den var ingen LAG, som dom måste rätta sig efter. Så

det fanns inga förmildrande omständigheter som gjorde att hon kunde få stanna här?  Man fattar ju ingenting, undra på att flickan grät och bet på

sina naglar. Jag skäms för att vara svensk, där det kan få gå till så här.

       Den andra som jag vill berätta om, det var en 6-årig liten flicka från Ryssland, hon skulle också utvisas, den enda anhöriga som fanns där var

hennes svårt alkoholskadade far. Hon kunde vad jag förstod även hon bara svenska. Hon bodde nu i en svensk familj sedan länge, och dom ville gärna

att hon skulle få stanna där, gärna som adoptiv barn. Men nej det gick inte hon skulle utvisas, det fanns inget annat val. Trots att myndighets person-

ner visserligen med lite tvekan i rösten, tillsammans med socialen protesterade, och talade om att dom skrivit protestbrev om detta, men

fått dom tillbaka oöppnade, men stämplade. Migriationsministern verkade

tycka att det var inte mycke att tala om, han sa med en hel del stolthet i rösten, att han minsann skickat tillbaka, 50 st ensamkommande  pojkar.(Om

jag minns antalet rätt) Så då var förstås ett par småflickor inte så mycket att bråka om. Ja det sista sa han inte, utan det var bara mina tankar. Det han förklarade sitt handlande med, det var ju att dom måste följa lagen. Och det är ju alldeles tydligt att det behövs !!

Jag vill också nämna en annan grupp barn här i landet som har det jobbigt och svårt, det är dom så kallade  "GLÖMDA BARNEN" det är barn som växer upp i missbruksfamiljer,där en eller båda föräldrarna är beroende av droger.

Där  tar nu barnet/barnen ofta på sig föräldrarollen för att det ska fungera

något så när hemma. Tänk att kanske behöva gå till skolan utan att få mat,

att inte veta hur det ser ut hemma när man kommer hem. Drogerna gör oftast människor aggresiva, så risken för stryk och ovett  kan ligga i luften.

Nu har organiasationen "Hela människan" påbörjat ett arbete för att kunna hjälpa dessa utsatta barn, så dom kan få träffa andra barn i liknande förhå- llanden.  Ivårt land beräknar man att 10 till 15 procent av alla barn, lever i familjer. som är skadade av drogmissbruk. Ja det finns många svårigheter

för barnen i vårt land, fasten vi ändå lever i en skyddad vrå av världen.

Här slutar jag för i dag och säger välkommen till det Bästa i morgon.

Sonja.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards