Alla inlägg den 9 juni 2009

Av Sonja - 9 juni 2009 10:08

Välkommen till bloggen, roligt att ni tar Er tid att kolla på den, i dag blir det blandade känslor och tankar, trots rubriken så är det ju inte bara solsken,

även om det är sommarmånaden Juni. Innan jag skriver vidare vill jag svara

Charlotte, på en fråga Du undrar om jag gillar att skriva dikter, ja det gör jag. Om jag skall kunna skriva något till Dej så måste Du berätta lite om Dig

själv, skriv om Du har någon e-post adress, så kan jag ju skriva personligt till

Dej där.

Så till alla tankar omkring Nationaldagen, som Ni många vet så är jag kristen och med i Missionskyrkan i stan, i många år har det  varit Gudstjänst

på torget, för och med alla församlingarna i området, så också nu i Lördags.

Har ni läst något om det i tidningen?  Nej som vanligt nonchaleras ofta dom

kristna samlingarna av media, också i ortstidningarna.  Vi hade Gudstjänst där, med bi.a Moröbarss och frälsingsarmens blåsorkester så det var fullt ös på musiken s.a.s men varje gång musiken tystnade så blev det skrän och talkörer med taktfast hotande mörka röster från Nazist-gruppen som var på andra sidan av torget, det kändes väldigt obehagligt, särskilt en sådan dag som nationaldagen. Då vi är vana att kunna  känna glädje över Sverige och

för vårt lands seder och vår demokrati.

Då brukar vi särskilt hälsa "nya" svenskar välkommna med en svensk flagga per familj. Det gillar  förstås inte Nazis-terna som vill ha ett "vitt" Sverige.  På vårat möte denna dagen medverkade en ung tjej som hette Matilda Lundkvist, från Svarttjärn Lövånger, om jag förstod rätt. Hon sjöng solo ett par gånger under mötet Hon hade en underbart vacker men ändå stark sopran röst, jag tror inte att jag hört en sådan vacker röst förut nån gång, vare sig live eller gm, olika media. Och jag har hört mycket under mina nästan åttio år och jag hör fortfarande bra.

Det kändes fantastiskt starkt när hon sjöng sin sista sång för dagen som

hette "Ett brustet Halleluja"  och hennes klara röst sjöng ut sitt jublande

Halleluja !! så det ekade över torget, bort emot de mörka krafter som fanns på andra sidan torget. Så fort hon tystnat, gav dom sig tillkänna, med rop och hesa talkörer. Men Matilda fick rungande applåder från oss så det över-

röstade dom andra. Om ni söker en bra mycket sjönsjungande solist, så ta

chansen att kolla med Matilda, det kommer ni inte att ångra. Det finns tack och lov många goda unga krafter att glädja sig åt  i vårt gamla Sverige.

Som t.ex de 800 ungdommar som kommit till torget för en motdemonstra-

tion, mot Nazist besöket, det var tufft gjort.  Gruppen kallade sig för

"Norrland mot rasism"  eller "Skelleftebor mot Nazism" från vilken huvud-

talaren Lova Torstensson kom, hon sa bland annat, ni som står här i dag har inte tigit och samtyckt. Det skall ni vara stolta över. Och vi som

Skellefteåbor får vara stolta över våra ungdommar, som vågar stå för goda åsikter, även då det blåser motvind, som det gjorde i lördags.


Tror ni att ni orkar med en liten dikt, som berör ämnet, att våga säga sitt.


DEMONSTRERA

Jag vet att jag borde protestera,

gå ut på gatorna och demonstrera.

Säga ifrån,  så högt att det hörs,

Skrika !! om jag bara törs...

Så här får det baske mej, inte gå till

Nazister i stan, är nåt som vi inte vill.!!

Ekonomisk kris ville vi inte heller ha,

där har bankerna inte skött sig så bra.

Girighetens fula ansikte, fick vi alla se

i Bibeln, varnas det mycket för de.

För detta får de fattigaste lida.

andra kan ut i Gräddfilen glida.

Åldringsvård och sjukvård minskas ner,

och matpaket i hemmen man i stället ger.

"Underhållnings våld" som det så syniskt heter,

uppmuntrar till ondska och vidrigheter,

Liksom vidiovåld och porrmarknaden.

som säkert till våldtäckt inspirerar män.

Och när skall media sanera språket

och aktivt för moralbegreppen stå ?

de vi sår får vi skörda också.

Har era samveten rent utav dött?

Jag tror att dom styrande

lyssnar förstrött.

Så va lönch ä´ å bry sä ??


Slut för i dag, välkommen nästa vecka, men jag vet inte själv vad det blir för sommartankar då, men jag hoppas dom blir gladare än i dag,  Sonja.

P.S Jag hade hoppats få fram en Svensk flagga till det jag skrivit i dag,

det skulle ju liksom passa. Få se om det ordnar sig innan kvällen D.S








Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards