Alla inlägg den 12 juni 2010

Av Sonja - 12 juni 2010 08:54

God morgon i denna ljuva sommartid, egentligen borde jag ju gå ut i den sköna sommarmorgnen, i stället för att sitta här inne och skriva, men jag har inte tid att skriva senare i dag för vi skall iväg och fira ett barnbarn som just

slutat en utbildning i Sundsvall. Så då är det bara på morgonkvisten jag har tillfälle med bloggen en stund.

Jag vill så gärna ta er med på en tur genom Stefan Edmans fantastiska bok som heter Förundran. Han skriver i inledningen, I den här boken vill jag ta dig med på små strövtåg i naturen, att häpna och låta sig facineras över en myra ett grässtrå eller funderingar på varifrån kommer all denna skönhet och ordning?  Han skriver längre ner i texten vi är i behov av en "förundransrevolution". Ett skimmer av förnöjsamhet och förtröstan -- som mot vikt till

den stundom ganska maniska tillväxtreligionens kravfyllda jakt på materiell lycka.

         På nästa sida en vacker bild av en gullviva, han skriver ljumma majmorgnar har har jag för vana att slå mig ner under den stora lönnen på gårdsplanen. De ljusgröna blommorna skickar ut behagligt söta doftpuffar, "min kom-

mentar" vi har också en lönn på vår tomt , men jag har aldrig förut reflekterat över att detta ljusgröna var blommor

som väl såsmåningom blir till så kallade "näsor" som barnen brukar  roa sig med att sätta på sina sina nästippar.

Där i sitter frön till nya lönnar som på hösten blåser ner och sätter sig som pilar ner i gräsmattan, när vi sen med gräsklipparen kör sönder skalet sprids fröna runt vår gräsmatta men man vill ju inte ha hur många lönnar som helst.

     Åter till texten, Sol - välkommen åter! På åtta minuter susar fotonerna, "energipaketen", de femton miljoner milen från vår mest älskade stjärna (solen) hit till jorden. Energi föri alla gröna blad, alla djur och människor. Har

du tänkt på att det är Solen som slår i ditt hjärta, bokstavligt talat? Hela kosmos blev till i ljus en gång i Skaparens

"big bang". Samma ljus som innesluter oss i Kristi kärlek den här dagen.

      Gud är ljus och vind. Som sentida naturvetare skriver Edman, tycker jag om denna tusenåriga skimmrande kel-

tiska text om vem Gud är:

Jag är vinden som andas på sjön,

jag är vågen på havet.

Jag är viskningen i löven som rasslar,

jag är solens ljus.

Jag är månens och stjärnornas strålar,

jag är kraften i trädet som växer.

Jag är kraften som slår ut i blomm,

jag är rörelsen i laxen som simmar.

Jag är modet i vildsvinet som kämpar,

jag är snabbheten i hjorten som springer.

Jag är styrkan i oxen som drar plogen,

jag är storheten i den mäktiga eken.

Och jag är tankarna hos alla människor

som prisar min skönhet och nåd.


Naturen - en gratis- losec

Naturens gröna färg har faktiskt i sig själv en direkt kurerande effekt.

Patienter som rehabiliteras i kontakt med en lummig park eller skog

uppnår lättare en normal puls och blodtryck och får ibland till och med

en ökad immunkapacitet.

Upplevelsen av ett ljust, omväxlande landskap, med äng och hage,

sjöar och vattendrag, har särskilt positiva effekter på hälsan.

Kanske därför att våra celler bär på minnen av den afrikanska savannen,

som är vårt urhem?  Vid Lantbruksuniversitetet i Alnarp har man byggt

en terapiträdgård med åtta "baskaraktärer" som skall tillfredställa vårt

behov av det vilda, artrika, och rofyllda.

Numera kan vetenskapen bevisa det vi hela tiden anat: att vardagsnära

strövtåg fungerar som gröna antistresspiller. Naturen är en gratis- Losec !


Ja, passa nu på ni som kan, att gå ut och njuta av en avstressande promenad

i Guds underbara natur, som vi har just nu. NÄsta veckoslut är det ju dags

för Kronprinsessan Victorias bröllop, så då vill jag nog använda det som tema.

Välkommen åter och ha en trevlig helg önskar Sonja.





Av Sonja - 12 juni 2010 08:54

God morgon i denna ljuva sommartid, egentligen borde jag ju gå ut i den sköna sommarmorgnen, i stället för att sitta här inne och skriva, men jag har inte tid att skriva senare i dag för vi skall iväg och fira ett barnbarn som just

slutat en utbildning i Sundsvall. Så då är det bara på morgonkvisten jag har tillfälle med bloggen en stund.

Jag vill så gärna ta er med på en tur genom Stefan Edmans fantastiska bok som heter Förundran. Han skriver i inledningen, I den här boken vill jag ta dig med på små strövtåg i naturen, att häpna och låta sig facineras över en myra ett grässtrå eller funderingar på varifrån kommer all denna skönhet och ordning?  Han skriver längre ner i texten vi är i behov av en "förundransrevolution". Ett skimmer av förnöjsamhet och förtröstan -- som mot vikt till

den stundom ganska maniska tillväxtreligionens kravfyllda jakt på materiell lycka.

         På nästa sida en vacker bild av en gullviva, han skriver ljumma majmorgnar har har jag för vana att slå mig ner under den stora lönnen på gårdsplanen. De ljusgröna blommorna skickar ut behagligt söta doftpuffar, "min kom-

mentar" vi har också en lönn på vår tomt , men jag har aldrig förut reflekterat över att detta ljusgröna var blommor

som väl såsmåningom blir till så kallade "näsor" som barnen brukar  roa sig med att sätta på sina sina nästippar.

Där i sitter frön till nya lönnar som på hösten blåser ner och sätter sig som pilar ner i gräsmattan, när vi sen med gräsklipparen kör sönder skalet sprids fröna runt vår gräsmatta men man vill ju inte ha hur många lönnar som helst.

     Åter till texten, Sol - välkommen åter! På åtta minuter susar fotonerna, "energipaketen", de femton miljoner milen från vår mest älskade stjärna (solen) hit till jorden. Energi föri alla gröna blad, alla djur och människor. Har

du tänkt på att det är Solen som slår i ditt hjärta, bokstavligt talat? Hela kosmos blev till i ljus en gång i Skaparens

"big bang". Samma ljus som innesluter oss i Kristi kärlek den här dagen.

      Gud är ljus och vind. Som sentida naturvetare skriver Edman, tycker jag om denna tusenåriga skimmrande kel-

tiska text om vem Gud är:

Jag är vinden som andas på sjön,

jag är vågen på havet.

Jag är viskningen i löven som rasslar,

jag är solens ljus.

Jag är månens och stjärnornas strålar,

jag är kraften i trädet som växer.

Jag är kraften som slår ut i blomm,

jag är rörelsen i laxen som simmar.

Jag är modet i vildsvinet som kämpar,

jag är snabbheten i hjorten som springer.

Jag är styrkan i oxen som drar plogen,

jag är storheten i den mäktiga eken.

Och jag är tankarna hos alla människor

som prisar min skönhet och nåd.


Naturen - en gratis- losec

Naturens gröna färg har faktiskt i sig själv en direkt kurerande effekt.

Patienter som rehabiliteras i kontakt med en lummig park eller skog

uppnår lättare en normal puls och blodtryck och får ibland till och med

en ökad immunkapacitet.

Upplevelsen av ett ljust, omväxlande landskap, med äng och hage,

sjöar och vattendrag, har särskilt positiva effekter på hälsan.

Kanske därför att våra celler bär på minnen av den afrikanska savannen,

som är vårt urhem?  Vid Lantbruksuniversitetet i Alnarp har man byggt

en terapiträdgård med åtta "baskaraktärer" som skall tillfredställa vårt

behov av det vilda, artrika, och rofyllda.

Numera kan vetenskapen bevisa det vi hela tiden anat: att vardagsnära

strövtåg fungerar som gröna antistresspiller. Naturen är en gratis- Losec !


Ja, passa nu på ni som kan, att gå ut och njuta av en avstressande promenad

i Guds underbara natur, som vi har just nu. NÄsta veckoslut är det ju dags

för Kronprinsessan Victorias bröllop, så då vill jag nog använda det som tema.

Välkommen åter och ha en trevlig helg önskar Sonja.





Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards