Direktlänk till inlägg 24 mars 2012

Människovärdet

Av Sonja - 24 mars 2012 11:48

Hej och välkommen till dagens bloggning, jag tänker anknyta aanknyta lite till föregående veckas tema som blev att handla ganska mycket om barn med Downs syndrom. läste att den 21 mars är det Down syndrom dagen då  F.N har valt en särskild dag med konferens på detta tema. I dag är jag glad att få precentera detta från den positiva sidan. Familjen Roos, Ramqvists dotter Hedvig 7 år, har denna diagnos vars mamma Jessika säger. " Ingen har lärt mej och familjen lika mycket om livet som hon har gjort". Visst krävs det en del extra arbete, men dessa barn ger så mycket mera igen, genom sin glädje och mjukhet. Vi borde i stället uppmuntra och se positivt på olikheter hos människor säger en glad mamma Jessika.

Det finns många barn som har det jobbigt i Sverige i dag, t. ex. räknar man med att det är 38 000, barn som lever med föräldrar som båda är missbrukare. De barnen får ofta ta hand om både sig själva och föräldrarna.

Är det någon som ser de barnen?

En  1/2 miljon barnfam. beräknas leva i ekonomisk utsatthet, ensamstående mammor har det i allmänhet svårast, hur, hjälpsamma är man inom socialen,till  dom som orkar, vågar gå dit, kanske jag skulle säga?

Man kan ju undra hur lätt det skall vara att få hjälp, då ALS-sjuke Daniel Larsson inte skulle kunna få Trygghetslarm inkopplat, efter som han behövde få det på mobiltelefonen, ingen omöjlighet visade det sig, men först blev han ju nekad av den anledningen, hur kan man bara ha mage att ifrågasätta detta hjälpmedel i Daniels sittuation? Ser nu i Norran att han till slut fått sin larmanordning, skamligt att det någonsin skulle ifråga sättas.  Såg just i någon slags

statistik här om dagen,att Skellefteå komun var den näst rikaste i landet. Så det borde ju inte hänga på kostnaden.

Då borde man ju också kunna satsa mera pengar på så väl, barnomsorg som skola, det behövs ju mindre barngrupper

och mer personal. På både och där. Och även höjda löner för dom som jabbar med det käraste vi har, barnen !

Apropå barnomsorgen hörde jag i Tv.programmet Babel om ett nytt konstruerat "könsneutralt " ord nämligen  "hen"

som han ersätta hon/han betonades att indinteteten inte borde ligga i barnets kön utan vara ett s. k. neutralt ord.

Någon föreståndare på ett dagis sade sig arbeta efter ett s. k.Genus perspektiv, och där skulle detta nya ord "hen"

platsa precis, vad jag förstod.

I mitt huvud och i mitt hjärta ringer  Bibelns ord," Och Gud skapade människorna till man och kvinna" efter att han först hade sett att det var inte gott för mannen att leva alena.


Nu tror att jag skall ta med en liten dikt från mitt dikthäfte  " Våra barn ropar," den lyder så här...


 ROTLÖSHET

Våra barn har mist roten och själva fästet i livet,

ingenting längre kan dom, längre ta för givet.

Inga regler och normer, att hålla sig till,

rätt eller fel, ingen lära dom vill.

Att kallas han eller hon, är inte längre bra

ett nytt pronomen "hen" är det som gälla ska.

Mycket av moralen och etiken har försvunnit,

en fotfästeslös, skara barn har vi funnit.

Om vi ens ser dom !!


Och Gud sade.

Jag vill ge er några bud,

att hålla er till.

Jesaja:48 18-19


Nu skall jag sluta med detta,kanske något tunga ämnen som jag haft dom senaste två gångerna, men som förskol-

lärare och kristen så berörs jag förstås av dessa ämnen. Till veckan blir det väl lite vårtecken hoppas jag och sedan

om den stundande Påsken, lite dikter. Välkommen då önskar Sonja.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards