Direktlänk till inlägg 17 maj 2012

KRISTI HIMMELSFÄRDS DAG

Av Sonja - 17 maj 2012 12:29

Hej och välkommen ! I detta ruskväder passar det väl bra, att sitta inne och kolla på någons blogg en

stund. Kul att du kom till just min blogg i dag. Då ska du få göra sällskap med mej, upp till Missions-

kyrkans stuga, som ligger uppe på Vitberget där vi haft traditionell s.k Gökotta i dag. Eftersom det

inte var så tilltalan väder för utevistelse, så gick det ju bra att hålla till innnomhus. Där var det ett par

spelemän som trakterade nyckelharpa, och en av våra musikaliska medlemmar Gunnel Holmgren som,

spelade gitarr till. En trevlig och passande musikstil i denna miljön. sedan umgicks vi med varandra och

åt våra medhavda smörgåspaket. Eftersom det är Kristi himmelsfärds dag, så handlade förstås Psalmer

och Predikan om denna händelse. Och det är fantastiskt att veta att Jesus också skall komma tillbaka på

samma sätt en gång, det sa ju också änglarna till lärjungarna. När dom sett Jesus försvinna i en molnsky

upp emot himmelen. Jag har skrivit en dikt om detta, som jag nu vill dela med er...


HIMMELSFÄRD.

Jesus stod med lyfta händer, i en segergest.

Upp mot skyn han lyfts från jorden, där han varit gäst.

O, hur tryggt för oss att veta, Du finns ändå kvar,

inom oss där skall Du leva, leva till den dag

då på nytt Du kommer åter, härlighetens dag !

Konungars konung, herraväldets Herre,

jublande vi tror och vet, Du lever i all evighet.

Som Du for, så skall Du komma åter Jesus kär.


Du försvann ur allas åsyn, till Guds härlighet,

häpna stod lärjunga skaran, kvar i ensamhet.

Med en sky till himlen for Du, återtog din makt.

Änglarna sa "Han kommer åter" som han förutsagt.

Som Du for så skall du komma åter, Jesus kär.

Då skall Du i härlighet, få visa vem Du är.

Konungarnas Konung, Herraväldets Herre !

Jublande, vi tror och vet, Jesus Du har lovat det,

som Du for, så skall Du komma åter Jesus kär.


Visst är det härligt att veta att Jesus kommer tillbaka en dag, och skall återupprätta jorden, till den härliga

boning som det var meningen från början, innan synden kom in i världen. Men Jesus sa också att han först

måste lämna sin jordiska kropp, och återgå till sin himmelska plats som Guds son, då skulle han till oss ge

Den Helige, som vår hjälpare i livet. Och på så sätt har vi ju alltid möjlighet till en personlig relation, med treenigheten:  "Fader Son och Ande."  Kristendomen är den enda religeon, som har en levande Gudom.


I lördags när jag bloggade sist, skrev jag lite om att träden stod havande med sina löv inunder sina alltmer

svällande knoppar. Men ett par dagar därefter såg jag att häggen här nere vid älvsbrinken, lyste grön,och nu

anar vi lite av björkarnas späda skira grönska, små underverk är varje blad, som legat ihopvikna med sina

ludna taggiga blad i stilla väntan på rätt ljus och temperatur, för att få börja sin stund på jorden.En sommar.

Färdigdesignade, med sina arttypiska mönster ligger ännu många andra träd och buskar med sin lummiga sommargrönska väl skyddade i väntan...  Men snart skall de sinnrika hormonslussarna öppnas och knoppen

spricker upp, när ljusvågorna från solen värmer knoppens hölje. Fast än är det ju inte så gott om solvärme

för knopparna att kittlas av kan man förstå, men i bondepraktikan har jag förstått, att det heter "Maj, kall

fyller bondens lador all."  Så det är nog lika bra att vi får vänta ett tag på värmen, så blir det nog bra sen...

hoppas jag  Sonja.  Ha en skön och vilsam dag, i dag och helgen som snart är här igen.  VI ses !!

Apropå det, välkommen till Missionskyrkan då, där jag och vår cellgrupp, skall "hålla" i mötet på temat,

Tro, Hopp, och Kärlek. Spännande men ochså roligt.  Kanske får vi träffas där, om vi inte känner varandra

får du gärna komma fram, och berätta att du brukaar kolla av min blogg. Allt gott önskar jag er alla. D.S











 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards