Direktlänk till inlägg 9 mars 2013

TILL DIN AVBILD

Av Sonja - 9 mars 2013 09:44

Välkommen i denna vackra men kalla lördagsmorgon, där solen strålar över vita vidder. I vårvinter-

morgonens kyla stiger solen upp i all sin glans, som Afrodite ur havet. Marshimlen rodnar inför det

avklädande ljuset, som närmar sig allt mer i trädens frostbeklädda nakna grenar, får vinterns iskristal-

ler att brista ut i en gnistrande kaskad, av ljus ...

Ja som ni ser kom jag alldeles på villovägar, med min inledning med tanke på rubriken, men jag blev så

överväldigad av den vackra vintervyen utanför mitt fönster, här på övervåningen. Mitt sovrum vätter åt

norr ock då blir ju synintrycket inte riktigt detsamma. Nog om det nu jag hade ju tänkt skriva om att vi

är skapade till Guds avbild, till man och kvinna skapade han dom, står det i bibeln. Jag har kanske skri-

vit denna dikt och berättelse förut, men jag tänkte på den när jag såg ett Tv-program för ett tag sedan

där dom visade hur många, mest kvinnor förstås, kan jag inte låta bli att tillägga lät spruta in preparat i

sina läppar för att dom skulle se större ut, inte precis vackrare i mitt tycke, bara onaturligt, och det är

bröstförstoring och förminskning, fettsugning av mage och lår,m.m. Glömmer alla fattiga människor som

svälter,och inte har mat till sina barn, tänk om dom sände pengarna för skönhets behandlingen dit i stället

så skulle båda parter må bättre, både dom som fått och dom som gett.   Nu till dikten..


SKAPADE TILL DIN AVBILD

Gud du som är kärlekens källa.

  Vi är skapade till din avbild,

          en spegelbild

alltmer gåtfull och nedsmutsad.

    Förmå oss att än en gång

      spegla oss i din kärlek,

   så att vi på djupet förstår

        vilka vi är, var vi är

 och vad vi gör med varandra,

         utan din kärlek,

  så att vi på djupet förstår

     vem du är, var du är,

och vad din kärlek vill göra med oss.

                   AMEN


SLIVERSMEDEN

Tre äldre damer brukade träffas varje onsdag för att läsa Bibeln tillsammans.  En torsdagseftermiddag hade

det blivit dags att läsa ur Malaki 3:3. " Han sätter sig ner likt den som smälter och renar silver",  läste en av

damerna högt ur gamla testamentet. På  vägen hem från bibelträffen dröjde denna bibelvers kvar hos en av  

damerna. "Varför står det att Gud är som en silversmed, som sitter ned medan han arbetar med att rena oss?"

funderade hon.Hon kunde inte sluta fundera över detta, så när hon kom hem letade hon upp en silversmed i

telefonkatalogen, ringde upp honom och bad att få komma på studiebesök någon dag.  Silversmeden blev en

aning överraskad, men sa att hon var varmt välkommen dit. Några dagar senare gick den lilla damen ner till

silversmeden, och sade. "Säg mig, kan du berätta något om hur du arbetar med silvret?"  Det gjorde smeden

gärna och han berättade noggrant hur hela processen gick till väga."Men säg mig", sa hon när han avslutat sin beskrivning, "stämmer det att du sitter ned medan reningsprocessen pågår?" "O ja!"svarade smeden "Jag måste

sitta ner med blicken stadigt fäst på smältugnen. Om processen får pågå det minsta lilla längre än nödvändigt,

kommer silvret att bli skadat".  Den lilla damen blev aldeles varm om hjärtat när hon hörde smedens ord.

Tänk att Gud gör detsamma med oss!  Han håller blicken stadigt fäst på oss medan vi går igenom en prövning,

så att vi inte prövas mer än vi klarar av. Hon tackade så mycket för att hon fått komma på besök och för att

smeden hade tagit sig tid att berätta så mycket om sitt arbete för henne. Men så precis när hon skulle lämna

smedjan, ropade smeden efter henne. "Förresten, det var en sak jag glömde berätta. "Jag vet att reningspro-

cessen är färdig, när jag kan se min egen spegelbild i silvret".  Visst är det underbart att det står i bibeln att

så gör också Gud med sitt "reningsarbete" med oss så att vi skall få bli till hans avbilder. Stort och ansvarsfullt!

          Det blev mycket att läsa för er i dag, hoppas att ni orkar om inte på en gång, så har ni ju en hel vecka

innan jag förhoppningsvis är tillbaka igen, då blir det nog mera påsk betonat. Välkommen då, önskar Sonja !









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards