Direktlänk till inlägg 23 juni 2008

Sommarlovsväder + fågelliv

Av Sonja - 23 juni 2008 08:51

Hej och välkommen till en ny vecka, den sista i juni månad, oj vad dagarna går fort och sommarvärmen väntar vi ännu på. Trots alla varningar om osonskiktets tunnhet, lyckas inte solen värma upp dagarna utan det är ganska kyligt fortfarande. Fast då det är klart mitt på dagen känner man ju att solen är onormalt varm. Här har det inte varit riktigt klart förrän fram på aftonen och då har det varit alldeles stilla lungt. men på dagarna har det varit mycket regn och åska. Så nu passar det väl med en Åskväders dikt ?


BLIXT OCH DUNDER

Molnen tornar upp sig i fjärran, oformliga som förjästa vetedegar,

oupphörligt växande, snart sprickfärdiga, fyllda av regn. Havet speglar himmelens bjygrå färg, krusar vattenytan, i väntan...

Vinden ligger stilla i träden, väntar på utbrottet, allt håller andan...

Bara fåglarna, flyger ängsligt pipande, lågt över vattenytan.

Hela naturen vet... i den tryckande värmen och väntar....Så plötsligt !!

lyser den första blixten, fräsande upp den mörka himmlen, åskan rullar

med alla sina hästkrafter, med dunder och brak över himmlavalvets bro...

De sprickfärdiga molnen brister, med en våldsam kraft, och låter sitt

våta innehåll forsa ner, mot den väntande marken. Som fylls till bredden

av åskregnets stutsande droppar. Som även blandas med hagel.

Den svarta himlen, får ljus ibland, av fräsande starka blixtars sken.

Vinden har dött, luften stå stilla, fåglarna trycker tysta i sitt bo...

Vilket skådespel, vilka naturkrafter, än finns det något som människan inte lyckats tämja, det gör mej glad, även om jag inte älskar åska pecis.


Så blev det en vacker afton även denna dagen, då vill jag skriva om svalor


SVALORNA

Svalorna dom gör allt, för att jag inte ska se, inte förstå

att dom har ungar i bo, i stugan här breve.

Dom vet att jag sitter här vid stranden, och ser på

när dom i svävande flykt, fångar mat till sina små.

Dom flyger i cirklar, bland buskar och snår,

långt bort ifrån stugan, som där så oskyddad står.

Där på en hälla i havet, dom måste till slut,

med sin näbb fylld av mat, till sitt bo ge sig ut.

Väl där, kan jag höra, hur dom ändrar sin röst

till en lågmäld gurglande, surrande tröst.

Men åter i luften, kvittras högljutt igen,

ett lov till den nordiska sommaren.

Jag känner mej lycklig, priviligerad som få,

som får sitta här, på en sten och se på.


Det var en härlig upplevelse, aldrig hade jag tänkt på tidigare att även

fågelföräldrar jollrar med sina ungar, har ni tänkt på det?  Det är nog mycket i djurvärlden som vi inte förstår. Och borde lära oss för att få respekt för andra arter.   Nu blir det nog lite si och så med skrivandet, man måste ju

få vara lite sommarlat, även om man är pensionär. Hoppas vi får lite mindre

regn och mera sol så får vi passa på och vara ute i Guds sköna natur.

Ha det så bra, önskar Sonja.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards