Direktlänk till inlägg 18 juni 2009

Midsommar

Av Sonja - 18 juni 2009 10:54

Välkommen till midsommarbloggen, kul att någon tar sig tid att kolla vad jag

har att bjuda på i dag, ja det blir förstås Midsommar dikter, den hade

jag nog med ifjol, det är ett barndomsminne, men ni som kommit till på senare tid har nog inte gått tillbaka och läst den från förra året kan jag tro.

så jag börjar med den, kanska några av er har liknande minnen?


MIDSOMMAR AFTON

Tomtebruset susade och skummade i glasen,

och liljekonvaljerna stod doftande i vasen.

Pyntat och fint, var vårt midsommartält,

som vi intill huset på gräsmattan ställt.

Dragspelsmusik hörs från ingenjörs viken,

vi fick inte vara med, och är lite besviken.

Vi arbeter ungar, vi fick klara oss ändå

en trattgrammofon vi fått att lyssna på.

Vi vevade med veven, i midnattssolens sken,

fram tona Svarte Rudolf med lurvigt bruna ben.

och "Gå hem och lägg dig Svensson"

på din gammla ottoman, om du inte

rör på skinkan, får du följa med på finkan.

Ja det var visor de,

för oss trettitalsbarn att lyssna te´.

Vid midnatt var det dags för midsommardoppet,

längst ut ifrån bryggan, vi skulle göra hoppet,

Det isade i kroppen och tänderna dom skaka,

när frysande vi sprang, till vårat tält tillbaka..

Då ville alla snabbt i bädden krypa ne´

och sova på sju blomster, att vår drömprins se.

Men jag drömde aldrig några drömmar då,

jag tänkte att som ungmö, jag får nog genom livet gå


Men så blev det ju inte, det vet ju ni som sett mej berätta om både barn

och barnbarn och även barnbarns barn två stycken, har vi ju lyckligt be-

rikade med.


Jag tror detta får räcka för i dag, och hoppas hinna återkomma i morgon

en stund och skriva ner en midsommarvisa. Hoppas ni vill komma tillbaka då

den finns ju också sedan kvar att läsa senare i helgen. Här hos oss har vi ju

riktigt soligt och vackert väder, hoppas det får vara så över helgen.

Jag önskar er redan nu en trevlig midsommar, om ni inte kommertillbaka i morgon. Ha det så gott önskar Sonja.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards