Direktlänk till inlägg 29 juni 2009

Sommarblommor

Av Sonja - 29 juni 2009 16:14

Välkommen go vänner, till en stunds tankar omkring små, men vackra som-

mar blommor, jag vill börja med Linnean, jag heter faktiskt Linnea själv, det

tyckte jag inte var så roligt när jag var barn, det var ju inget namn det var ju en blomma fick jag veta. Men blomster kungen Linné hade ju det namnet också, fast som efternamn, men dög det åt honom får det väl duga för mej.

Många har ju trott att han tog sitt namn från den vackra lilla blomman, med så var det inte, utan det var en Holländsk proffessor som ordnade med  det "dopet". Linne var ju smålänning och därför blev det närmast självklart att

Linneán skulle bli Smålands landskapsblomma. Det blev den redan 1908, så

förra året var det hundra år sedan. Visste ni att Linnéan.faktiskt är en liten dvärgbuske, I den förvedade stammen, går det att räkna årsringarna, precis som på en gran eller tall. Linnéarevorna söker sig ofta upp på stubbar och mossiga stenar för att få mera ljus. Linnéans skära klockor gömmer mängder av nektar, som hindras från att rinna ut av små fina hår på insidan av kron-

bladen. Ett bra förstoringsglas kan hjälpa dig att uppleva ett av naturens

underverk. Passa på att njuta av mandeldoften, och den vackra lilla dock-

klockan så här i midsommartid.  Efter detta, en liten Linnéa dikt...


GÖMSTÄLLET

Dold som en doftande gryning, kommer budskapet,

jag nalkas Linnéa borealis, gömmställe i skogen.

Här står hon vid mina fötter, i granskogens skugga.

Undan all uppmärksamhet...

Detta underbara lilla konstverk,

gjord av en mästares hand.

Så vacker i sin späda skönhet,

så formfulländad, så ljuvligt doftande...

som mandelblomm.

För vem ??

Kanske för haren, för räven,

eller för myrorna på stigen.

Så generös kan bara en vara,

HAN som skapat allt med sitt BLIV !


Jag tror att det får räcka med detta Linnéa repotage i dag, kommer tillbaka med några fler blommtankar och dikter vid senare tillfälle, ha det så skönt

i sommarvärmen, men var rädd för det starkaste solljuset så huden inte får

skador, hörde på T.V att hudcansern ökar kraftigt, bland oss soldyrkande nordbor, vi har ju inte den mörka hy så vi tål detta, Det står ju också nämt

i bibeln, att solen skall bränna människornas hud, det är väl för att vi har

skadat osonskiktet, med alla våra olika avgaser m.m Ja som man sår får man skörda. Hoppas vi får goda skördar, på våra mer eller mindre stora odlingar. Tack för i dag,  hälsar Sonja Linnéa. välkommen åter !!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards