Alla inlägg den 29 oktober 2009

Av Sonja - 29 oktober 2009 09:56

Välkommen till en stund tillsammans med mej denna vackra oktober morgon, lite

kyligt men klart och soligt så det är ljust trots att vi inte har någon snö ännu, det kom

lite snö förra veckan som låg kvar ett dygn ungefär. Men nog avstår jag vintern ännu ett tag.

Ja som ni ser av rubriken, så tänker jag skriva lite om Allhelgona tiden eftersom det är den

helgen som vi nu går in emot. Jag och min man har tänkt besöka våra föräldrars gravar

i Botsmark och Hörnefors, där vi har våra nära och kära begravda. Så jag börjar med en

dikt som heter...


  


ALLHELGONAKVÄLL

I allhelgonatid, vi tänder våra ljus

och mörkret trängs undan, av 1000-tals ljus.

En kärleksfull handling, vid grav efter grav

till minne av kära, snart ett glimmande hav.

Symbolen att död, för från mörker till ljus,

graven är dörr blott till vår faders hus.


SORG

Där inga ord längre finns, i förtvivlans yttersta gräns,

vet Du alla suckars tysta rop och hjärtats hela ensamhet.

Där inga tårar längre finns, i torra ögons gråt

vet Du, smärtans hela glöd och torra strupars kramp.


Där ingen tröst mer finns att få, Du vet vår utsatthet

Du ser den tomma handens bön, Du vet dess ensamhet.

Där inget ljus i mörkret syns, finns Du ändå Gud

det hopp som aldrig svikit har, Du är det enda jag har kvar.


HAN

I sorgen finns Han, som är glädjens källa,

i mörkret, Han som är livets ljus.

I gråten finns Han, som vet våra tårar,

i smärtan är Han, som var smärtornas man.

I tomheten finns Han, och fyller behoven, 

i brännande törsten, Han livsvatten ger.

I kylans natt, finns hans kärleks värme,

i hopplösheten, Hans ord består.

Se jag vid din sida går, och omsluter Dej

på alla sidor, intill tidens ände.



DET ALLRA BÄSTA

Det allra bästa återstår, har Herren Jesus sagt,

det allra bästa återstår till slut.

När år till år, vårt liv har lagt, vi vila får till slut.

Den som på Jesus Kristus tror, skall aldrig nånsin dö.

Vi skall vila blott och gro, får evighetens frö.

När denna tid har nått sitt slut, är uppståndelsens dag

i glädjesånger brister ut, hos Herren du och jag.

Då skall ej sjukdom eller död, förmörka våran sång

nej Jesus köpt oss med sin död, till evigheten lång.

Det allra bästa återstår en gång !!


Ja, detta var några av mina dikter som jag ville dela med Er, så här i Allhelgonatid.

Jag vill önska Er en god och ljus minneshelg, efter era kära.

Välkommen nästa vecka, då jag har funderat på att skriva om Kristineberg, gruvan

där en kristusbild visade sig efter en sprängning. Det är en annorlunda händelse.

Sonja




Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards