Direktlänk till inlägg 29 oktober 2009

Allhelgonatid

Av Sonja - 29 oktober 2009 09:56

Välkommen till en stund tillsammans med mej denna vackra oktober morgon, lite

kyligt men klart och soligt så det är ljust trots att vi inte har någon snö ännu, det kom

lite snö förra veckan som låg kvar ett dygn ungefär. Men nog avstår jag vintern ännu ett tag.

Ja som ni ser av rubriken, så tänker jag skriva lite om Allhelgona tiden eftersom det är den

helgen som vi nu går in emot. Jag och min man har tänkt besöka våra föräldrars gravar

i Botsmark och Hörnefors, där vi har våra nära och kära begravda. Så jag börjar med en

dikt som heter...


  


ALLHELGONAKVÄLL

I allhelgonatid, vi tänder våra ljus

och mörkret trängs undan, av 1000-tals ljus.

En kärleksfull handling, vid grav efter grav

till minne av kära, snart ett glimmande hav.

Symbolen att död, för från mörker till ljus,

graven är dörr blott till vår faders hus.


SORG

Där inga ord längre finns, i förtvivlans yttersta gräns,

vet Du alla suckars tysta rop och hjärtats hela ensamhet.

Där inga tårar längre finns, i torra ögons gråt

vet Du, smärtans hela glöd och torra strupars kramp.


Där ingen tröst mer finns att få, Du vet vår utsatthet

Du ser den tomma handens bön, Du vet dess ensamhet.

Där inget ljus i mörkret syns, finns Du ändå Gud

det hopp som aldrig svikit har, Du är det enda jag har kvar.


HAN

I sorgen finns Han, som är glädjens källa,

i mörkret, Han som är livets ljus.

I gråten finns Han, som vet våra tårar,

i smärtan är Han, som var smärtornas man.

I tomheten finns Han, och fyller behoven, 

i brännande törsten, Han livsvatten ger.

I kylans natt, finns hans kärleks värme,

i hopplösheten, Hans ord består.

Se jag vid din sida går, och omsluter Dej

på alla sidor, intill tidens ände.



DET ALLRA BÄSTA

Det allra bästa återstår, har Herren Jesus sagt,

det allra bästa återstår till slut.

När år till år, vårt liv har lagt, vi vila får till slut.

Den som på Jesus Kristus tror, skall aldrig nånsin dö.

Vi skall vila blott och gro, får evighetens frö.

När denna tid har nått sitt slut, är uppståndelsens dag

i glädjesånger brister ut, hos Herren du och jag.

Då skall ej sjukdom eller död, förmörka våran sång

nej Jesus köpt oss med sin död, till evigheten lång.

Det allra bästa återstår en gång !!


Ja, detta var några av mina dikter som jag ville dela med Er, så här i Allhelgonatid.

Jag vill önska Er en god och ljus minneshelg, efter era kära.

Välkommen nästa vecka, då jag har funderat på att skriva om Kristineberg, gruvan

där en kristusbild visade sig efter en sprängning. Det är en annorlunda händelse.

Sonja




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards