Alla inlägg den 1 maj 2010

Av Sonja - 1 maj 2010 10:02

God morgon till den första dagen i Maj, vet inte om jag skall kalla det vårdagen

 eller kanske är det egentligen den första dagen på sommaren, men än är det ju

alldeles för kyligt i luften här uppe hos oss, för att ge en känsla av sommar, men

Maj skall ju vara kall, för att ge en riktigt bra sommar, så det är väl ett ett bra tecken som det är i dag. Synd bara att det regnar det kan ju inte vara så roligt

för dom som ska gå ut i förstamajtåget i dag, med musik och fladdrande fanor.

När jag var barn var det helt naturligt att folk gick man ur huse, som det heter

för att se på förstamajtåget. Jag vill berätta gm. en dikt som jag skrivit i mina

barndomsminnen, här kommer den...


FÖRSTA MAJ

Förstamaj-tåget gick med vajande fanor,

i taktfast marsh, till musik.

Upp til kamp emot kvalen, sjöng dom

sista striden det är...


Mina öron hörde, och mina ögon häpnade,

mitt barnahjärta svällde, som i glädje.

Jag var imponerad, ja fascinerad !

Då, bestämde jag mej,

jag skulle bli förstamaj talare

när jag blev stor !

Gå där närmast fanorna,

och hålla tal till allt folket !!

Ack,ja...


Så blev det ju inte, men jag gör mig ändå hörd, på det här sättet, inte ljudligt

men förståeligt ändå. Inte lika pampigt förstås, men det har jag ingen längtan

till i dag. Ibland blir det ju ljudligt också t. ex. med Valborgsmässo-sången som jag hade på bloggen i går, den sjöng vi i kören i gårkväll, i vår församlingsgård

som vi har uppe på Vitberget, och kallas S.M U.-stugan Den känner  kanske

många till. Snart börjar vi med "Minns du sången"  på söndagskvällarna där, då

är ni välkommna dit, det brukar vara uppskattade kvällar.


Nästa dikt handlar om att..


NU SMÄLTER DET FRUSNA.

Nu smälter det frusna,

och marken bereds för liv igen,

liksom Jesus gick

genom död till liv, i uppståndelsen.

Nu vänder ljuset åter,

som Gud i skapelsens morgon bestämt.

Naturen följer Herrens bud,

skapelsens ordning vilar i Gud.


Herre smält det frusna

som finns i våra hjärtan än,

lär oss i naturen se, 

beviset på uppståndelsen.

När ljuset vänder åter,

lever allting upp igen.

Under den smältande isen,

porlar ett levande vatten än.

Låt oss därför glada gå ut,

berätta att döden har fått ett slut.

Efter jordelivets vinter,

väntar oss en vår

som för alltid, smälter det frusna.


Ha en trevlig fortsättning på förstamaj helgen önskar Sonja.




Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards