Alla inlägg den 6 december 2008

Av Sonja - 6 december 2008 08:39

Välkommen kära vänner till en stunds tankar i juletid, nu är det snart dags att tända det andra juset i advent, jag kanske tänder det redan i dag här på

bloggen eftersom jag inte skriver något på söndagarna, då är det ju Gudstjänst i kyrkan och då vill man ju vara där, och få lite andlig mat. Och i

morgon ska jag vara med och sjunga också så då är det bäst att vara blogg-

fri. Nu börjar jag skriva en dikt om Maria och Josefs väg till Betlehem...


VANDRINGEN

Nog är det väl sällsamt att tänka på, att för över 2000 år sedan då,

tiden så här strax före jul, gisk Josef och Maria mot det skjul

som skulle bli Guds sons första hem, ett härbärge för Frälsaren.


Josef och Maria gick mot Betlehem, till den första skattskrivningen.

Maria var nog både trött och matt, av att färdas dag och natt.

När dom inget husrum kunde få, vad tänkte månne Josef då ?


Undrar vad Maria i sitt hjärta kände, när det där med barnet hände?

Änglabebådad som barnet var, med Guds helige ande som far.

Han som hade makt över himmel och jord,

kunde väl ha hjälpt dom till en säng och ett bord ?


Nog vore det väl mänskligt att tvivla då, och unda och tänka också

om Gud verkligen var med dom, när det så illa kunde gå.

Men det var Herrens visa plan, hans son skulle födas som ett fattigt barn.


Ty profetens ord skulle då, sin fullbordan få.

Betlehem du judiska bygd, ingalunda är du minst

bland judiska furstar, ty av dej skall utgå en furste

som skall vara en herde, för mitt folk Israel.

                                                  
        Matt 2:5


JULBUDSKAP

Julens budskap som en gäst, kommer på besök

med sitt bud om stillhet, mitt i allt vårt stök.

Får det eller får det ej i Ditt sinne röra

vill Du eller vill Du ej, julens budskap höra.

Stanna upp på livets stig, unna Dej den stunden

livets puls så hastigt slår, men stillheten ger grunden.

--- Enighetens under ---

göms i stilla stunds sekunder...


Ja, det var några av mina tankar i diktform inför den kommande julen, vi

får mötas till nya tankar på samma tema, efter andra helgen i advent,  om

Gud vill och vädret står sig, som en vän till mig brukar säga, ta det lite lungt

det blir en bättre jul av det. Jag önskar oss alla en trevlig helg, Sonja.


Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards