Alla inlägg den 18 december 2008

Av Sonja - 18 december 2008 09:55

Välkommen till en ny bloggardag, i signad juletid. Innan jag skriver vidare vill jag tacka för trevlig och uppmuntrande komentar, tack och God Jul !  Nu trampar julen på med stora steg och kommer närmare för varje dag och vi jäktade nutids mäniskor, har svårt att hinna med, nu talar jag för mig själv,

ni kanske har det hur lugnt och färdigt som helst, i så fall avundas jag Er. Det är klart att det här med bloggandet tar ju en hel del tid, men jag har ju

tänkt sluta efter nyår, och då bara köra en dag i veckan. Jag vill inte släppa kontakten helt, ni har ju på något vis blivit mina vänner. 

Nu till min första dikt för dagen, som jag har skrivit med tanke på en ...


ALTERNATIV JUL

Jag vet att vi borde, ta det enkelt i jul.

Köpa till småbarnen, julklappar bara,

för dom kan man ju inte, sparsamhet förklara.

Och till dom större barnen, sånt dom behöver

det skulle man ju köpa ändå,

å något dom önskat sej, bör dom väl få?

Och till dom vuxna, nån liten sak bara

det kan man väl köpa, fast man ska spara?

I år ska jag inte baka så mycke´

bara just det som riktigt hör till, i vårt tycke.

"Flotyrgrisar"  struvor och pepparkakor

det är ju sådant som man måste ha,

och så kolakakor, som ungarna älskar

och kokoskakor de vill dom ju ha.

Peppar nötter bakade alltid mamma

och judebrödsstjärnorna lika så,

och traditionerna vill man ju hålla på.

Rullrån till moster och flarnen förstås

och gitterbuggen, hör hemma hos oss.

Drömtårta är ju ett måste bara,

men engelska fruktkakan tror jag få vara.

Så saffransbullar och mjuk pepparkaka,

ja inte ett dugg mer, i år ska jag baka.

Och städningen den, ska gå lätt som en dans

bara damsuga hörnen, lite var stans.

En gran ifrån skogen, ska vi ta in

och julpyntning, det är passionen min.

Och maten? Ja skinka, de måste ju alla ha

sen revbenspjell, småkorv och köttbullarna.

Så några syltor, sillbit och lax

julkorv och blöta, och så är det dax,

att fira en enklare jul än förr ??

När barnet i krubban, nalkas vår dörr...


JULBUDSKAP

Julens budskap som en gäst, kommer på besök

med sitt bud om stillhet, mitt i allt vårt stök.

Får det, eller får det ej, vid ditt sinne röra

vill Du eller vill Du ej, julens budskap höra.

Stanna upp på livets stig, unna dej den stunden

livets pulsar hastigt slår, men stillheten ger grunden.

-----   Evighetens under  -----

gömms i stillastunds  sekunder !


Nu önskar jag en god fortsättning på julstöket, men glömm inte att ta

några stilla stunds sekunder, emellan åt ! Jag kommer igen på lördag, med

några "närmare jul" dikter, ha det så bra till dess, Sonja.


Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards