Alla inlägg den 11 december 2008

Av Sonja - 11 december 2008 09:35

Hej och välkommen till en ny bloggdag i vintertidens tecken. Vi har ju en o-

vanligt vit och vacker vinter i år, tack vare att det kommer ny ren snö mest varje dag, utan att det har blivit just något töväder, blia, som vi kallar det här, vi får vara glada så länge det varar. Ni som brukar läsa min blogg, vet ju att jag skrev om vår första Adventstjärne jul för några dagar sen, i dag på morgonen fick jag se lite statistik om den, den symboliserar förstås Betle-

hems stjärnan som vägledde de vise männen till Jesuebarnet. Den första pappersstjärnan gjordes i Tyskland, men blev  strax populär även i Sverige

på 1930 -1940 talet. Den svenska tillverkningen startades av Erling Persson som sedan blev Hennes och Mauritz grundare. Det kan väl vara kul att veta?

I dag blir det en julvisa, i stället för juldikt, och på lördag kommer Lucia...


JULVISA

Ska jag säja en sak, som jag tycker är kul

om några dagar, så  är det jul.

När jag tänker på de, så blir lilla ja´

i hela kroppen så gla´.

Det känns i mitt hjärta ,och i mina tår

det kvillrar i bena, och sticks i mitt hår.

Ja, i hela kroppen så ryser ja´

just bara, för ja´är så gla´.


Ska jag säja nå mer, som jag tycker är kul

jo stora paket, som man får till jul.

För skidor är långa, och stavar me´

det ska nån säkert mej ge.

En docka är bäst, om den är riktigt stor

sen önskar jag mej, en lillebror.

En katt och en hund, och en ponnyhäst.

Det är sånt, som jag gillar bäst.


Ska jag säja nå mer, som jag tycker är kul

jo tomten som kommer, till oss varje jul.

Dom stora dom tror, att på tomten jag tror

men jag har ju sett, tomtens skor.

Jag har inte hjärta, att säja dom de

att skorna är farbrorns, som bor här breve.

Men lurar dom mej, kan jag lura dom

det är sånt som jag tycker om !!


Tyvärr, kan jag ju inte blogga melodin, annars skulle ni ha fåtte er en ny

julvisa, det brukar vara mycket uppskattat, när jag sjunger den och beter mej som en 7 åring, och är mer än 7 med en nolla efter. Det bjuder jag på

Nu önskar jag er en god fortsättning på julstöket, och välkommen på lördag

då jag skall fundera över texten på Lucia visan, Natten går tunga fjät...

Vad betyder fjät?  Runt gård och stuva, ska det  heta stuva, det hörs ju

inte klokt ?  O.s.v. Ja, man kan fundera över gamla texter ibland. Men ändå

är det väl den Luciasång som sjungs mest fortfarande. Vi hörs på lördag,

hälsningar Sonja.


Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards