Alla inlägg den 22 december 2008

Av Sonja - 22 december 2008 09:06

God Jul alla ni som ger er tid att titta in på min blogg, trots julstressen det

börjar vara nära nu, här utanför fönstret ser det också ut som ett riktigt julkort skall vara. Rimm och snö på träden och på husens tak, och snö att

skotta igen för min man, tur att det är ganska lätt snö, fast det är nära tö igen. Men vi har ju mycket snö så den klarar sig nog åtminstone över julen,

får vi hoppas. Nu när det bara är ett par dagar till julafton, har jag tänkt

skriva en dikt som just handlar om det herdarna fick uppleva, det var ju dom som fick vara veta först att Jesus var född, genom änglakören som kom och sjöng och berättade om barnet, Guds son som fötts i ett stall där intill,

tänk vilken upplevelse! Jag har skrivit om  detta i dagens dikt som heter...


ÄNGLABUD

Luften var fylld av ljus, av toner under himlakupan blå.

herdarna dom blev förskräkta, får och hundar likaså.

Men dom hörde änglasångens vackra toner, ljuva ord,

om stor glädje om Guds gåva och ett bud om frid på jord.


Änglasång för enkla herdar, ofta mötta med förakt,

dom var inte folkbokförda, inte värd betala skatt.

Dit blev änglaskaror sända, av en Gud som ser så stort,

ja dom minsta blev dom första, som fick veta vad Gud gjort.


Undrens Gud den kärleksfulle, till dom minsta ville gå,

visste att dom skulle lyssna, och att dom, skulle förstå.

När dom nu fick veta vägen, var dom redo till att gå,

för att se Guds son som föddes, i ett stall på hö och strå.


Och när herdarna kom dit , fick dom se att allt var så som det hade berättats för dem av änglarna, så står det i bibeltexten, om denna händelse.

Inte visste jag att herdarna hade så låg status, eller rättare sagt, inte hade

någon status alls. Dom hade väl inte så pass inkomst, att den var lönt att

ta ut någon skatt för. Och just till dom valde Gud att berätta först, jag

tycker det är Stort, som man säger ofta nu för tiden, fast i andra samman-

hang förstås.  Ja, här fick ni kanske också veta något nytt, om ni ens haft

några tankar på herdar, i denna julklsppsköpnings tid. Herdar är ju inte så

vanliga för oss precis. Jag önskar er en trevlig fortsättning  på julveckan,

jag har några juldikter kvar kommer nog med en till innan julafton, Sonja.





Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards