Alla inlägg den 1 januari 2008

Av Sonja - 1 januari 2008 10:03

Välkommen till min blogg, när vi tar de första stegen, in i det nya året 2008

Ett riktigt välsignat Nytt år, vill jag önska er alla, med mycket glädje, och få tårar, men båda hör ju livet till, och vandrar tillsammans, har ju någon sagt.

I dag vill jag bjuda er med på min livsresa, så tidigt i livet att jag inte kan

minnas det själv, utan har fått det berättat för mej, och har skrivit ner det

i diktform, när jag började fundera på denna diktsamling. Välkommen att vara med från början.


LJUD FILMEN

Den 17 januari 1931, kom ljudfilmen och ja,

den första ljudfilm som man gett,

och barnmorskan blev inte gla,

när min pappa kom dit , för att hämta na´

Hon ville ju se filmen med både tal och sång,

en nyfödd liten unge,hon sett så mången gång.

Men hon fick lämna bion, mitt i ett kärliksdrama,

och hon var ganska missnöjd, man måste ju förstå na.

Hon måste hem till oss, jag ville komma ut,

när hon var klar, så var förstås, filmen redan slut.


(Hon kunde aldrig förlåta oss, sa mamma.)



Nästa berättelse, handlar om när en grannfru till oss, som hade flera

pojkar, skulle gå för att titta på mej, tog hon med den yngste pojken

och sa på skoj att hon skulle försöka få byta till sig mej, mot en av

sina pojkar. Varpå denna situation utspelade sej.


SVARTSJUKA

När jag senkommet sladdbarn, i vår familj,

förevisades för grannarsmor,

var denna tants beundran stor.

Men sonen som hon med sig hade, l

log föraktfullt, blott och sade.

Stora öga och krokit hår,

ja si väl att hon fick,

men jag ska släpp a´ neri golve ja´

så hårt att magan sprick.


( Så det blev inget byte, där inte, som ni förstår)



En kort dikt från samma tid. Min stora syster har berättat, att hon slog

vad med mamma om, att om jag kunde säga piano, som mitt första ord,

i stället för mamma, så skulle vi få byta ut tramporgeln, mot ett piano.

Det lovade mamma, och min syster skötte mej så ofta hon kunde och

sa då piano, piano hela tiden,  så jag skulle ha hört det ordet, mer än

alla andra ord. Här kommer resultatet..


PIANO

Säj, piano , piano, min storasyster bad,

säj, piano, piano vi har slagit vad.

Om du säjer piano, som ditt första ord,

vi får ett piano, vår lycka är gjord!!

Säj, piano, piano, säj det nu, med detsamma.

Men dum som jag var, sa jag allra först, m a m m a .


Slut för i dag, tack för i dag...




Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards