Alla inlägg den 14 januari 2008

Av Sonja - 14 januari 2008 09:10

 Så var det dags för en ny vecka, med nytt ämne. Jag berättade redan förra veckan, vad jag tänkte skriva om. Nu har vi fått så mycket med snö och kyla

så vintertemat blev en frestelse att byta ämne. Men lovat är lovat. Och jag hoppas att ni ska vilja följa med även denna vecka.


MANINNA

I tidernas begynnelse Gud skapade en man,

han gladde sig åt verket, men ganska snart han fann

det var ej gott för mannen, att leva så allen.

Han sövde därför mannen, och tog av hans revben

han skapade en männska´till, vi kallar henne kvinna

men Gud och mannen kallade, henne för maninna.


Och vad är hon ännu i dag, hon som vi kallar kvinna

om inte just MANINNA??


Så får jag presentera mitt yrkes val, typiskt kvinnligt, kan man säga...


DAGIS FRÖKEN

Jag jobbar på dagis, det är tur att vi finns

en massa barnkära kvinns.

Ja, nån enstaka kille, dyker ibland opp

men snart, har han någon befodran fått.

Men vi tjejer gillar ungar, vill att dom ska ha det bra

nu när dom inte hemma, så mycket som förut kan va.´

En inkomst räcker ju inte i da, det är ju så mycket,

som man måste ha.

Och mammorna vill ut och förverkliga sej,

på dagis, får jag förverkliga mej.

och jag måste säja, det gör mej gla´

på dagis, har barnen det roligt och bra.

Men mera tid hemma, det borde dom få

nog är sex timmars dag, önskedrömmen ändå.


Och så stora barngrupper, som det är i dag

det borde det inte få vara, men det är väl

ett enkelt sätt att spara.










Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards