Alla inlägg den 4 november 2008

Av Sonja - 4 november 2008 08:49

Hej och välkommen till första november träffen, ännu en vacker och solig morgon, men lite kylig trots att det tydligen regnat lite i natt så det är is-

halt och förädiskt på vägarna, eftersom det inte syns i vägbanan att det är is och inte bar asfallt. Det var likadant i går, så vi har lärt oss lite sedan dess.

Nu till dagens ämne, som ni ser så kallar jag det för hopp, ja inte höjdhopp, utan hopp om liv, kanske jag skulle kunna kalla det. Jag har läst flera upp-muntrande artiklar om olika nya nykterhetsrörelser som har startats upp

på senare tid, det är ett tidstecken läser jag men det står också ett fråge -

tecken efter, den senaste heter Vita, och anmälde sitt inträde i S:ta Clara kyrka härom veckan. Passande med tanke på kyrkans läge och arbete i ett av Sv. många drogområden. En annan nyckterhetsrörelse, startade någon

gång i våras, eller var det kanske i sommar och kallades Spik, symbolen var en krokig spik, jag bestämde mig genast för att gå med där, jag tyckte det

såg så häftigt ut, men läste att det var endast för ungdommar så det var

nog inte för mej, och jag har ju varit med i IOGT sedan ungdommen så det

får väl räcka. har sedan läst att tusentals ungdommar har gått med i Spik-

nykterhets organisationen, bra va!!

I vår lokaltidning, berättar en 16- årig tjej, om sin jobbiga uppväxttid, hon

hmnade s.a.s på samhällets baksida, bland alkoholister och drogpåverkade och tog efter deras livsstil, i tio år har hon haft ångest, mobbad och vilsen,

livet har inte kännts värt att leva säger hon, jag höll på att bli tokig. Det

konstaterades att hon led av adhd.Hon började medicineras, och kunde så

småningom återuppta skolarbetet för att fullfölja nian. Nu vill hon leva,

 "Sabba aldrig ditt liv, ge inte upp. Det finns alltid ett ljus, i mörkret" Det

vet hon nu. Vill nu önska henne allt gott i livet. Detta var väl ett bra slut på dagens blogg som jag kallar för Hopp, det blir också temat för resten av

veckan, fast andra hopp. Välkommen åter då, önskar jag Sonja. Visst ja...

någon dikt också.


HOPPETS RÄNSEL

Fyll nu hoppets ränsel, med kärlek och tro

låt kärleken växa, och bygga ett bo.

Låt hoppet gå, som en bro mellan länder

knyt vänskapens band, med era händer.


Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards