Alla inlägg den 15 november 2008

Av Sonja - 15 november 2008 08:49

Godmorgon och välkommen denna kyliga novemberdag, där solen börjar treva sig upp över molnkanten, ännu har vi inte fått någon snö men här nere på älven ligger vattnet förstelnat med en tunn blänkande ishinna. Så

vintern börjar ta sitt grepp om oss. Tack gode Gud att vi har värme och ljus i våra hus.  Nu till dagens ämne som fortsätter på temat fam. och barn.

Det har ju blivit ett aktuellt ämne, både i radio och tv.och i tidningar man kan nästan tro att dom kollat på min blogg, och fått inspiration därifrån. Homopar vill ju gärna gifta sig och då helst i kyrkan, det är som om det viktigaste vore att vara som hetrosexuella par utom att vara hetro. Läste att i Sverige finns det en stor kår partnerskaps förrättare, som i stort sett verkar vara arbetslösa?  Kanske dom väntar på att få vigas i kyrkan? Hoppas bara dom tar Gud på allvar också. I Sverige verkar det ju vara en riktig äktenskapsbomm just nu. då får man också hoppas att barnen får det bra också.  Tyvärr läste jag något helt annat, om många barna situation i en

artikel här om dagen att det verkar vara en dramatisk ökning av misshandels

brotten mot barn under 6 år, Detta är jätteskrämande säger psykolog Åsa

Lundberg vid Rädda Barnen, som ändock hoppas att detta beror på att flera gjort anmälningar i år eftersom dom haft en kampanj om just detta. Ja man får väl hoppas att detta är fallet. En liten dikt till tröst.


VÅRA BARNS RÄTT

Att bli älskade som dom är.

Att få bli beskyddade.

Att få uppta vår tid.

Att bli uppmuntrade

Att bli sedda, med kärlek.

Att få leka, sjunga, dansa.

Att få leva i trygghet.

Att få lära känna en god Gud. 


Jag återkommer i afton, med en positiv sak som håller på att startas upp för småbarns föräldrar, välkommen igen då önskar jag Sonja.


Hej igen, Jag har varit på begravning sedan kl. 13:00, efter en kär tant i församlingen, det var en fantastiskt vacker och annorlunda begravning, som hennes två flickor med fam. bjöd oss att deltaga i. Efter begravnings akten

gick vi alla i position ut efter dom som bar kistan till bilen och stod där tills alla blommor från kyrkan lagts in i bilen vid båren, många tog kort som minnen. Till sist sjöng vi psalmen Tänk när släkt och vänner alla mötas får...

Och bilen körde stilla bort med en älskad moders kropp, till den sista vilan

och kunde glädjas, över att hennes själ redan var hemma hos Gud. Vi be-

höver inte sörja på samma sätt som dom som inte har någon tro och inte

har något hopp. Tack gode Gud för löftet om det eviga livets gåva.


Nu fortsätter jag med det posetiva som jag lovade berätta om i morse.

Det startar upp en satsning som kallas Salut, målet är friskare barn och ungdomar. Efter en träff med folk från hälsocentralen, mödravården och folktandvården i september, där man konstaterade att barn och ungdomar i vår stad liksom i övriga Sverige inte mådde så bra.  "Vad gör vi då"?   Var frågan man ställde sig, beslutet var att prova satsa på Salut- som redan var

igång, på fyra pilot områden, Byske, Ersboda i Umeå, Lycksele och Robert-

fors. Nu ska det ut till alla i Skellefteå, där barnets hälsa kommer att stå i fokus. Barn och föräldrar ska stödjas i en hälsosam livsstil under hela upp-

växten, med börja under graviditeten. sedan är satsningen indelad i sju

moduler som baseras på barnets olika åldrar . I Salut-programmet kommer

också pappan mera i fokus, dessutom införs, att när barnet är tio månader

kallas pappan på besök, för att berätta hur det går med barnet. Det ska

bli lite intressant för mej som nyss fått barnbarnsbarn, och kolla hur detta

följs upp. Lille Gabriel som jag berättade om förra gången jag skrev, (han på

korten) är ju född i Stockholm, så jag vet inte hur det är med Salut- satsningar där. Men vår lilla Alina, född i februari i Lövånger kanske räknas.  Hur som helst tycker jag det är en vettig och bra satsning. Barnen be-

höver all den uppmärksamhet från föräldrar och samhälle som dom kan få.


Nu slutar jag  barntema veckan, välkommen att kolla nästa vecka, 

önskar Sonja.

    














Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards