Alla inlägg den 29 november 2008

Av Sonja - 29 november 2008 08:55

Burr, så kallt vi har det i norden men vackert, när man sitter inne stuge-

värmen går det ju bra, tack och lov har vi ju varmt inomhus, men nog måste åtminstone jag, ta på mej en extra kofta för att det ska kännas bra. Nu är

vi ju redan inne i adventstiden, så jag skall ha med ett par adventsdikter i

slutet men först hade jag ju lovat skriva om min datateknik som nybörjare.

Jag vet inte om man skall skratta åt alltihopa, ni får göra som ni vill.

Nu till...


DATATEKNIK

Jag vet att jag borde...

börja använda datorn, jag som en så kallad skrivare är.

Det hörs ju ska vara, så enkelt och praktiskt,

nära på utan besvär, att skriva på den där.

Det hörs gå så lätt, att ändra och rätta

och raderna på rätta platser sätta.

Just sådant som tiden spar,

för sådana som mej, som skrivklåda har.

Så jag anmälde mej, till en nybörjarkurs

och tänkte att datorn, skall få bli min resurs.

Men genast bekymmer, med "musen" jag fick

när jag skulle göra ett klick, då ville den genast fara

ur mitt handgrepp bara.

Så jag fick in ett helt annat program,

än kursledarn´ tänkt,  att vi skulle få fram.

men jag kämpade på, tills kursen var slut

men "musen" slant ofta, ur min hand som förut.

Och tänk vilket namn, typiskt satt av män

och storleken är gjord, för att passa dem.

Ensam hemma en kväll, då tänkte ja´

nu ska jag en dust med datorn ta.

Och skriva en dikt till ett broderi, som 70-års present

till min syster, skulle bli.

Jag klarade stolt, marginalen och rubriken

och sen ett par tre rader, fungerade tekniken.

Men fjärde raden satte sig, längst upp på höger sida

och tillbaks till vänster, fick jag den ej att glida

men så ett tu tre, åkte den bara ne´.

Då sluta jag för kvällen, efter ett par timmars slit

men tröstade mej med, att jag ändå kom en bit.

Bestämde mej att nästa dag, då skulle jag ta nya tag.

Sagt och gjort, skam den som ger sig.

Snabbt skrev jag halva dikten, allting gick som en dans

en släng av övermod, nog i mitt sinne fans.

Kanske utav detta, jag blev smått nonchalant

som sedan säkert bidrog, till att usla "musen" slant.

Plötsligt kom det fram en text, där till min förvåning

jag uppmanades beställa fax, och skriva det på nästa rad.

Men vi som redan hade fax, behövde ingen fler

så därför skrev jag ingenting, på beställnings raden ner.

Då kom jag inte därifrån, trots många hjälpprogram

så efter varje nytt försök, kom faxbeställningstexten fram.

Det går så lätt med dator, att flytta ord och rader

tänkte jag ironiskt, och kände jag får spader !

Jag började vid sju tiden, nu var klockan nästan elva

jag började bli desperat, det förstår ni kanske själva.

Jag ville stänga datorn, med att dra ut kontakten

men visste att på programmen, kan det vara rena slakten.

Då kom jag på iden, att ringa en bekant

ringa till en riktigt "dataprofsig" tant.

Hon då genast gav mej, ett "nödutgångs-förslag".

Då till min glädje fick jag se, den text jag eftertraktade.

VILL DU STÄNGA AV DATORN?

Ja tack och lov, nog vill jag de, och snabbt jag datorn släkte ne´.


Och tänkte, tack och lov för papper, och pennan i min hand

och tack och lov för suddgummit, att ta bort text ibland.


Men nu när jag ofta, datortext  behöver ha

klarar jag ju bloggen, rent av ganska bra.


Orkar ni ett par Adventsdikter, så här dagen före första Advent om inte,

får ni stanna här, för snart skriver jag åtminstone en...


ADVENT

Till andakt stäms mitt hjärta, i väntans tid Advent,

i andakt stäms mitt sinne, inför den som Gud har sänt.

Till andakt stämms jag även, av himlens stjärnebloss

till andakt inför honom, som större är än oss.


Tack att Du kom så ringa, som ett försvarslöst barn.

Du kom inte med ära, som anstår kungabarn.

Du kom till våra villkor, för att  förstå oss rätt.

Guds underbara vishet, och kärleksfulla sätt.


Tack för i dag, det var ju en riktig episteltext om datateknik i dag, tur att

det går att ta det i delar om ni vill. Så önskar jag er en trevlig  Adventshelg...

I  Missionskyrkan, skall Combrio kören sjunga, det brukar vara fantastiskt,

välkommen dit om ni bor i Skellefteå. Nästa vecka börjar jag att skriva från min diktbok som jag kallar Vintervitt, den skall jag vara och läsa dikter ur på

föreningarnas hus, det son hette Trivselhuset förut och är huset bortanför posten även från Pensionäsboken  skall jag läsa då, den 10 dec. kl 13:00 så då är ni som är daglediga är välkommen dit, så får vi träffas, det vore  ju roligt

tycker jag, Sonja.









Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards