Alla inlägg den 6 november 2008

Av Sonja - 6 november 2008 09:53

Hej igen, ännu en vacker morgon trots novemberkylan, här har vi klara morgnar, hörde att dom klagade på dis och dimma i Stockholm, men där har dom väl mindre kallgrader så då blir det disigt i ställer, då föredrar jag kylan,

kan jag säja, som sitter inne i stugvärmen. Välkommen ni andra stugsittare

till en stund av hoppfullhet, det kan väl behövas i denna dystra tid, både då det gäller moral och på det ekonomiska området. Det senare har jag inte tänkt orda så mycket om, men ett hoppets ljus tycker jag börjat lysa lite  då det gäller moral och elik, hör bara. Ungdomar i Amerika och nu även i Sverige, har börjat bära ringar som tecken på att dom vill vänta med sex

tills dom har gift sig. De amerikanska, Idolvinnarna Jordin Spaks omtalade band Johans Broders, 3 kristna bröder och Disnystjärnan Miley Cyrus som deklarerat att dom liksom flera andra beslutat att bära silverringen med texten " WAITS" Den senare stämde sin skola som förbjöd henne att bära ringen på skolan, trots att andra relegiösa symboler tilläts. Denna ring hörs uppröra människor över hela världen och reta alla som ser den, läser jag ??

Den Brittiska komikern Russel Brand, häcklade det nya påhitt, och  han raljerade om att detta är lika idiotiskt , som om Stålmannen tog bussen i stället för att flyga. Oskuld och avhållsamhet, börjar åter vara vara i fokus, åtminstone i Amerika ?  Då borde det ju snart komma hit, vi är ju så snara

att ta efter Amerika i andra influenser. Man kan ju åtminstone hoppas.


Ser också att det är äktenskapsboom i Sverige, under tiden att riksdagen förbereder sig på att avskaffa äktenskapet, ökar antalet ingångna äktenskap dramatiskt, kanske för att det kan vara sista chansen, innan det också är

bort rationaliserat. Sedan 2001 är ökningen över 40 procent, det visar att svenskarna tror på äktenskapet, och vill bevara det, vilket riksdag och rege-

ring inte verkar ha förstått. Ökningen från 2001 till 2007 motsvarar 35 procent. Samtidigt visar statistik från SCB att intresset för registrerade partnerskap är minimalt-- och minskande,  motsvarande totalt 325 par --

endast  6,5 promille i jämförelse med hetrosexuellas  giftermål. År 2007

vigdes 48500 par och i år väntas detta öka. Ett gott tecken som man inte

kan hoppas på får fortsätta, med tanke på regeringens förberedelse för

partnerskap i stället för äktenskap. Ja, ja, det är tur vi lever i ett demo-

kratiskt samhälle, eller hur? 

 Från det ena till det andra, läser jag att landets bästa gymnasielever finns i det s.k bibelbältet.  Analytiker anar ett samband med kristen tradition,

på topp 20 listan, finns 15 kommuner med stark kristen tradition.Vilket län ?Gissa tre gånger är mitt förslag...

Nu slutar jag mina funderingar om hopp för Sverige, vi ses igen på slutet av

veckan, om ni vill höra mera om hoppfullheter, hälsar Sonja.


Ett bibelord som jag tycker kan passa i detta sammanhang från

Ordspråks boken. 6: 20-22

Ni skall lära edra barn,

vilka vägar de skall gå.



Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards