Alla inlägg den 18 november 2008

Av Sonja - 18 november 2008 09:25

Godmorgon vill jag önska er trots grådiset i november, här vid kusten har vi inte fått mera snö än att det knappt täcker asfalten på gatan här utanför,

men vintern verkar vara i annalkande så det är bäst att jag skyndar mig skriva höstdikter, innan vintern överrumplar oss. I dag är det ju tisdag så

jag får be om ursäkt att jag är en dag försenad, fast jag skrev faktiskt i går också, men när bilden av höst skulle sättas in, sedan jag skrivit klart, så  då

hände någonting, och hela texten försvann. Då hade jag inte tid och inte lust heller, att skriva allt en gång till. Men i dag känns det bättre igen. Så nu

går vi väl över till mina senhöst dikter...


NOVEMBER

Sömnigt drar sig november natten undan

för det svaga morgonljuset,

räddar sig ut, genom den smala dörrspringan.


Och november morgonens, gråtunga gardiner

fylls av lätta snökristaller i morgonjäspningen..


BARA BJÖRKAR

Björkarna speglar sina rakborst liknande kronor,

i älvens ännu öppna vatten.

Står där nakna, osminkade, avslöjade

in på bara stammen.

Längtar efter snö, att skyla sig med.


UTSIKT OCH INSIKT

Jag står vid fönstert, och ser ut i

novembermorgonen.

Träden står avlövade, på bara ben.

Ett tunt istäcke, binder nu älvens vatten

svagt belyst av den uppgårnde solen.


Jag fylls av glädje, men också av sorg.


Miljöförstöringen, smyger omkring därute

som ett spöke, osynlig ännu, men vi vet...

Ozonskitet förtunnas, dag för dag

som smälter snön t.o.m i Antarktis

med översvämmningar, stormar och

jordbävningar som följd.


I ändens tid, skall jorden häva sig, som i födslovåndor, står det i Bibeln,

är vi beredda, att möta Herren?


Jag tror att detta får räcka så  för i dag, det blev inte precis någon glädje

text i dag, men för mej är det lätt att bli lite tungsint, då sommaren har

försvunnit och hösten är grå, men tur nog är det snart jul, och då blir

det genast ljusare, tack vare allt ljus som sprids då på olika sätt, både ge-

nom människors gemenskap, och alla julljusen. Snart är vi där, men ännu

ett par dagar av hösttankar, tänker jag fortsätta med, innan jag tar fram

min bok Vintervitt, med lucia, jul och vinterdikter. Välkommen åter, SS.





Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards