Direktlänk till inlägg 23 december 2008

Juletid

Av Sonja - 23 december 2008 09:09

Välkommen till några jultankar och dikter så här dagen före julafton, här har vi åter fått mera snö under natten, det är roligt tycker jag som inte behöver skotta snö längre, det gjorde jag ganska många år när min man var resande, och bara hemma under helgerna. Det är ju så vitt och rent när det kommer ny snö mest varje dygn. Och alla vill  ha snö till jul, eller hur? Och det skulle ju snöa på flera håll i landet, och vara lite kyligt, bra då blir det inte så halt för alla som skall ut på vägarna en sån här helg. Nu till dagens dikt, som jag vill ta med bara därför att den heter just, dagen före...


DOPPAREDAN

Nu fylls stugorna, vidöppna dörrar

bjuder gästerna in , i pyntade hus.

Nu lever minnena, kommer tillbaka tillfälligt vis.

Minns du? Ja, minns du då?  Ja, jag minns!!

Julklapparim och tomtegröt,

julpaket och pyntad gran.

Vänskapliga handslag, vid tillfälliga möten

gamla vänner får God Jul kram,

och kanske puss under misteln

för den som kan tan`.

Känslorna tillåts på doppare dan.


HIMLEN HAR LANDAT

Gläd dig du människa, himlen har landat på jorden.

Guds kärleks nedslag i världshistorien,

för mer än 2000 år sedan.

En kärlekens krevad vars efterskalv,

pågår ännu in i vår tid.

Ett nyfött barn, det värnlösaste som finns,

blev Guds sätt, att komma till oss människor.

Mitt i vår verklighet kom Gud in

och solidariserade sig med oss,

med sina minsta bröder.

Jesus Kristus kom, för att han ville

uppenbara Guds kärleks väsen för oss...

Så, är vi inte längre, utlämnade åt mörkret.

Ty Guds kärlekslåga, lyser än

och skall aldrig någonsin slockna.

O, att vi sena tiders människobarn

kunde fatta vidden av detta...

Av Guds kärleksgärning

då han gav oss sin son,

så att vi inte ska förgås

utan få evigt liv till arvedel.

Gläd dig du människa,

Guds son kom för Din skull !!


Hoppas att ni kan ta till er detta glädjebud, Guds son kom för att rädda var och en av oss som vill ta emot honom i sitt hjärta, då bryter den verkliga

julglädjen in, inte bara till jul, utan genom hela livet. Detta skulle jag vilja

önska till er som en julgåva, större än något annat. En välsignad Jul vill jag

önska er kanske att jag kommer med en dikt om julens dofter och dess

smaker i morgon, om jag hinner innan vi ska fara iväg på julmässa,

kära julhälsningar och vi ses om några dagar, om vi inte ses i morgon Sonja.




 
 
Ingen bild

Alf Lindberg

8 december 2009 18:27

Hej Sonja,
Vi skulle gärna publicera din dikt Himlen har landat i finlandssvenska Kyrkpressens Helsingforsbilaga Helsingfors Extras julnummer 4/2009. Kan du ge ditt samtycke till det? Vill du vara vänlig och mejla mig på alf.lindberg[a]evl.fi
Tack så mycket
Alf Lindberg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards