Direktlänk till inlägg 10 november 2008

Kvinnotankar

Av Sonja - 10 november 2008 10:33

Välkommen till en stund med  kvinnotankar, jag hade ett helt annat ämne på gång, men fick veta att vårt älsta barnbarn Lina, ligger på BB just nu sedan 17 tim. och kämpar med att föda fram deras lille gosse Gabriel, så då

bytte jag  till ett mera passande och inspirerande tema för mej just nu. Innan jag började skriva har vi haft en bönestund för henne. Det känns gott att få lägga fram sina nära och kära inför Herren, sådana här gånger. Men nog tycker jag att Gud har lagt en för stor börda på oss kvinnor i sådana här

situationer, fast det var förstås Eva som var olydig och tog av äpplet som Gud hade sakt nej till. Så några dikter på temat...


MANINNA

I tidernas begynnelse, Gud skapade en man

han gladde sig åt verket, men ganska snart han fann.

Det var ej gott för mannen, att leva så alen.

Han sövde därför mannen, och tog av han revben,

och skapade en männska´till, vi kallar henne kvinna

men Gud och mannen, men Gud och Adam kallade

den skapelsen, maninna.

Och vad är hon väl än i dag, hon som vi kallar kvinna

om inte just manninna?


TV- DEBATT  ( om smärtlindring vid förlossning )

Såg fyra män i TV, som satt och resonera

jag tänkte i min enfald, det kommer säkert flera.

Det kommer säkert fyra damer också, eller flera.

Men herrarna dom satt där och vände på problemet

dom flesta var dock för det gammeldags systemet

Vi har inga nya resurser, vi får se tiden ann

Kan hända sen framöver, vi något lära kan.

Det går ju faktiskt bra ännu, på gammalt vanligt vis

det är väl ingen brådska, med nyheten precis.

Vi måste praktisera, på något ställe lite mera

men låt det inte komma ut, då blir det kaos här tillslut.

Det här får stanna mellan oss, vi har ju tystnadsplikt förstås.

Vi har ju tiden för oss, sånt här tar inte slut

man kan ju inte säga, att frågan är akut.

Nej ända sedan Adam, den varit aktuell

och inte kan vi lösa, den frågan just i kväll. Och våra kvinnor är ju vana,

att med "naturmetoden"  föda  b a r n a.

Jag satt där plötsligt häpen, programmet var förbi

och ingen enda frågat sig ens. Vad tycker vi ...?

Vi kvinnor, detta angick kanske inte oss !!

Det är ett mansproblem förstås ?


VISST GÖR DET ONT !!

VISST GÖR DET ONT, när ett liv skall födas

VISST GÖR DET ONT, att komma till.

VISST GÖR DET ONT, första andetaget

VISST GÖR DET ONT, när vi först skriker till.

VISST GÖR DET ONT, känns så tomt i magen.

VISST GÖR DET ONT, när mjölk rinner till.

VISST GÖR DET ONT, men lycka vi känner

smärta och lycka inom oss bränner.


VISST GÖR DET ONT, när tänderna komma

VISST GÖR DET ONT, när dom går.

VISST GÖR DET ONT, när vi smubbla och falla

VISST GÖR DET ONT, av livets små sår

VISST GÖR DET ONT, av vår första kärlek

VISST GÖR DET ONT, när den inte består.

VISST GÖR DET ONT, när kärleken brännt

men hoppet inom oss den tänt.


VISST GÖR DET ONT, när livet blir hårdhänt

VISST GÖR DET ONT, när vi mister nån kär.

VISST GÖR DET ONT, när barnen blir stora

VISST GÖR DET ONT, när dom flygfärdiga är.

VISST GÖR DET ONT, att ej orka en dag

VISST GÖR DET ONT, att bli gammal och svag.

VISST GÖR DET ONT, men gammal är äldst

klagar ej över, vad småsak som helst.


VISST GÖR DET ONT, att med döden få kämpa,

VISST GÖR DET ONT, att lämna livet ändå.

VISST GÖR DET ONT, sista andetaget

VISST GÖR DET ONT, att där lämnad stå.

VISST GÖR DET ONT, finns ett liv efter detta ?

VISST GÖR DET ONT, att ej visshet få

VISST GÖR DET ONT, här i livet det mesta

men nog är det kärt för oss alla ändå.


Detta blev mycket om det som gör ont, och ännu har vi inte hört något från vårt barnbarn, som ligger på förlossningen just nu, och kämpar efter snart 20 timmar, hoppas det snart kommer en signal om att det är överståndet.

Nästa gång jag skriver, får jag väl berätta hur det gick. Då blir det nog lite

om Pensionärstankar, som omväxling mot detta. välkommen åter då om ni

har tid och lust önskar Sonja.

P.S. 

Innan jag avslutar, vill jag TACKA! för den överraskande kommentaren från

goda vänner i Frankrike, Harry har varit i samma situation som Kennet och

Herren var med, även då. Gud är trofast, välsignelseönskan till Er från oss.

Nog är det fantastiskt, med denna möjlighet till komunikation, hälsar !!

                                                  
                                                  
        D.S



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards