Alla inlägg den 14 augusti 2008

Av Sonja - 14 augusti 2008 09:44

Hej och välkommen till en ny dags funderingar om sommrens olika skeden.

Nu har ju våra insekter gjort sitt jobb och vi ser nu sommarängarna stå i

sin fullaste prakt. Det får mig att tänka på den här sången; Du som gjorde vår värld så vacker, som ett smycke i rymdernas hav...  Ja visst kan man just nu tycka att blomsterängarna är som smycken, som vår Herre gjort för att glädja oss. Men i dag tänker jag berätta lite mera om fjällens blommor, som

jag upptäckte var mycket rikligare än jag någonsin förstått. Man upplever ju oftast fjällen i vinterskrud. Jag brukade få låna med mig en fjällflora, när vi skulle ut i Hemavan, där ni som besöker min blogg regelbundet vet att vi nyss har varit. Jag skrev upp namnen på dom jag såg, och kände igen i boken, jag skriver några här så får ni höra. Först en liten en, som såg ut som en skogsstjärna men hade bara fyra blomblad och var lite grönvit, såg nästan ut som gjord i plast, den hette slåtterblomma såg jag. sen Jungfru

Marie nycklar, en liten orkide´den kända jag faktiskt igen själv. Kvamme

i stora mängder fanns också där. Nordisk stormhatt, fanns det rikliga be-

stånd utav. dom uppgavs vara mycker giftiga. Vi hade sådana i vår trädgård när jag var barn, vi åt dom små ståndarna som såg ut som småfågla i blomman, dom nar mycket söta och goda. och det gick tydligen bra.

Fjällsmörblomman såg lite mindre och spretigare ut än vi är van., den kanske får för lite näring där. Men rödblära, käringtand, hönsär och mjölke

var lika frodiga som vanligt, men det var i en backsluttning med mycke sol och vatten i diket intill som dom växte. Stora tistlar s.k Brud borste och

Fjälltorta, kallades Tölta, av ortsborna, var vackra stora  bestånd med blå spröda blimmor, av typen små prästkragar, i en 2 örings storlek. Själva växten var ca 1,5 m. hög ungefär. När vi kom upp på kalfjället, var det inte

heller utan växtlighet, minsta lilla sand eller jordsmula verkar bevuxet, där

uppe då med krypande växter som Mossljung, Rosling måste vara slåkt med lingon, av bladen att döma. Ja, jag kan ju inte räkna upp alla jag såg, men

jag häpnade över blomster rikedommen, ändå fich vi veta att det var ovanligt mycket som redan var utblommat, eftersom att det varit så varmt i år. Jag kan ju berätta att jag skrivit upp 27 olika blommnamn, som jag såg.

Jag kände mig så glad över denna skaparens slöseri, med sina gåvor, bara

till lyst kan man tycka, men dom behövs säkert för dom olika insekternas

skull. Avslutar med en liten kortdikt i dag också. Hej, och tack från Sonja.


FJÄRILEN

Fjärilsvingarnas fladdrande lycka

över ängens glädjehav,

njuter näktarfyllda skålar...

Av Sonja - 14 augusti 2008 09:44

Hej och välkommen till en ny dags funderingar om sommrens olika skeden.

Nu har ju våra insekter gjort sitt jobb och vi ser nu sommarängarna stå i

sin fullaste prakt. Det får mig att tänka på den här sången; Du som gjorde vår värld så vacker, som ett smycke i rymdernas hav...  Ja visst kan man just nu tycka att blomsterängarna är som smycken, som vår Herre gjort för att glädja oss. Men i dag tänker jag berätta lite mera om fjällens blommor, som

jag upptäckte var mycket rikligare än jag någonsin förstått. Man upplever ju oftast fjällen i vinterskrud. Jag brukade få låna med mig en fjällflora, när vi skulle ut i Hemavan, där ni som besöker min blogg regelbundet, vet att vi nyss har varit. Jag skrev upp namnen på dom jag såg, och kände igen i boken, jag skriver några här så får ni höra. Först en liten en, som såg ut som en skogsstjärna men hade bara fyra blomblad och var lite grönvit, såg nästan ut som gjord i plast, den hette slåtterblomma såg jag. sen Jungfru

Marie nycklar, en liten orkide´den kände jag faktiskt igen själv. Kvamme

i stora mängder fanns också där. Nordisk stormhatt, fanns det rikliga be-

stånd utav. dom uppgavs vara mycker giftiga. Vi hade sådana i vår trädgård när jag var barn, vi åt dom små ståndarna som såg ut som småfågla i blomman, dom nar mycket söta och goda. och det gick tydligen bra.

Fjällsmörblomman såg lite mindre och spretigare ut än vi är van., den kanske får för lite näring där. Men rödblära, käringtand, hönsbär och mjölke

var lika frodiga som vanligt, men det var i en backsluttning med mycke sol och vatten i diket intill som dom växte. Stora tistlar s.k Brud borste och

Fjälltorta, kallades Tölta, av ortsborna, var vackra stora  bestånd med blå spröda blommor, av typen små prästkragar, i en 2 örings storlek. Själva växten var ca 1,5 m. hög ungefär. När vi kom upp på kalfjället, var det inte

heller utan växtlighet, minsta lilla sand eller jordsmula verkar bevuxet, där

uppe då med krypande växter som Mossljung, Rosling måste vara släkt med lingon, av bladen att döma. Ja, jag kan ju inte räkna upp alla jag såg, men

jag häpnade över blomster rikedommen, ändå fick vi veta att det var ovanligt mycket som redan var utblommat, eftersom att det varit så varmt i år. Jag kan ju berätta att jag skrivit upp 27 olika blomnamn, som jag såg.

Jag kände mig så glad över denna skaparens slöseri, med sina gåvor, bara

till lyst kan man tycka, men dom behövs säkert för dom olika insekternas

skull. Avslutar med en liten kortdikt i dag också. Hej, och tack från Sonja.


FJÄRILEN

Fjärilsvingarnas fladdrande lycka

över ängens glädjehav,

njuter näktarfyllda skålar...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards