Alla inlägg den 11 oktober 2008

Av Sonja - 11 oktober 2008 09:29

God morgon önskar jag er trots det gråmulna morgon diset, men om det blir som dom lovat på väderleksraporten, hörs vi ju i vår del av landet kunna hoppas på uppklarnande väder och några fina dagar, här framöver.

I dag skulle jag ju ta upp ämnet Laodikeia, Detta kan man läsa om i Uppen-

barelseboken 3:14-22.  Det var en välbärgad handelsstad, som kunde klara sig s.a.s utan Guds hjälp, det är lätt att tro det när allt går bra och flyter på. Så är det ju också i vårt land i dag. Här talar Gud till Laodikeias folk och säger: Jag känner dina gärningar, du är likgiltig inför mej, du är varken kall eller varm, du är ljum, därför vill jag spy ut dej ur min mun. Du säger att du är rik och saknar ingenting. Och du förstår inte att just du är eländig, och

ömkansvärd, fattig, blind och naken. Staden var känd för sina fantastiska purpurfärgade tyger, guld och en välkänd ögonsalva. Då säger Herren till dom, jag råder er att köpa guld, som har renats genom eld, så att du kan

bli rik, och få vita kläder, så att du kan dölja din skamliga nakenhet, och

salva att smörja dina ögon med, så att du kan se klart. Jag tillrättavisar och

tuktar, alla dem jag älskar , så att dom skall förstå och med iver vända om

till mej. Kanske är det just detta, som händer i vår värld i dag, då hela bank-

världen skakar i sina grundvalar, det är inte mycket att lita på människor,

dom blir så lätt giriga och tänker kortsiktigt och bara på sig själva. Och vår

lyhördhet inför Gud är i stort sett obefintlig, och den kristna tron hånas

och föraktas. Man skulle ju inte undra på om Gud, skulle tappa tålamodet med oss i Sverige, som haft Guds beskydd över vårt land så länge och inte behövt ha krig eller katastrofer på över 200 år. Blir vi då som folk tacksamma, och kastar oss på knä, inför honom för hans nåd och barmhärtighet över vårt land. Nej tvärtom, så ökar vår bortvändhet från Gud. Vi skulle också som dom i Laodikeia, verkligen behöva den Helige Andes ögonsalva, för att också vi ska kunna se och förstå vår egen litenhet, och Guds storhet, han som har all makt i himmel och på jorden, den enda som kan uppehålla världsaltet.


I VÅR TID

Nu skakar banker, nu märks konkurser

och länders härskare, där häpna stå,

i Herrens ord där kan vi se,

i ändenstid, skall det vara så.

Nu har Gud öppnat, stängda vägar

så Judarna, får komma hem.

I deras hjärtan brann en längtan,

tillI Israels Jerusalem.

Ty därifrån har Kristus kommit

Guds eget folk, som vilsna gått

som ordet sagt, i ändens tid

har de nu landet återfått.

Om landet skulle det vara strid

och ondskan råda i denna tid.

Se dessa tecken Jesus sa

då nalkas de Kristnas förlossningsda.

Han kommer till vår frälsning sänd

o, kristenhet, håll lampan tänd.


Tack för i dag slut för i dag. Till veckan blir det lite senhöst dikter, medan vi

har någon höst kvar, innan vintern kommer hit till kusttrakterna, borde det

ju ta lite tid ännu, hoppas jag. En skön helg vill jag önska er alla,

Sonja.





Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards