Alla inlägg den 27 oktober 2008

Av Sonja - 27 oktober 2008 10:03

Godmorgon, till en lite grådisig dag i slutet på oktober, som ju har varit en i stort sett solig och vacker månad. Men nu börjar morgnarna vara lite kalla och fuktiga så vi får inställa oss på att vintern snart är i antågande. Men nu är det allhelgona veckan, då vi brukar pryda gravarna för våra kära bort-

gångna eller ska vi som kristna säga hemgångna. Det känn ju bäst ändå.

Jag tycker det är mycket tråkigt med de s.k Hallovin, utspökningen, som

kommit från Amerika. Här uppe hos oss ser man inte av det lika mycket som

söder över, skönt nog. Mina föräldrars grav ligger ca. 30 mil härifrån om man räknar fram och tillbaka, så jag är ledsen att det blir för långt för mej att fara dit, för att pryda graven och sätta ut ljus, och jag har ingen släkting eller bekant heller som jag kan be om hjälp. Så jag får bara ha dom i mina tankar och vara tacksam över att just dom fick bli mina föräldrar. Men du som har chansen, gå och pyssla om dina föräldrar lite extra den här helgen.

Min mamma var 48  år när jag föddes, så dom räknade nog inte med att dom skulle få uppleva mej som vuxen, men jag var gift och hade en liten flicka på tre år, när mamma dog. Men hon minns förstås inte mormor, synd nog.

Men det är roligt för mej att minnas dom tillsammans, och veta hur mamma försökte skämma bort lilltösen som hon sa, med att doppa en halv socker-

bit i sin kaffekopp, och låta henne få den att smälta i munnen, tur att det

bara var bara tillfälligtvis vi var på besök. Men nog skulle det ha varit roligt

att bo lite närmare varandra, men det är nu inte så lätt i vårt avlånga land.

Jag ska väl hålla på traditionen, att skriva en dikt på temat, eller hur ?


ALLHELGONATID

I allhelgonatid, vi tänder våra ljus

och mörkret trängs undan, av tusentals  ljus.

En kärleksfull handling, vid grav efter grav

till minne av kära, blir till ett glimmande hav.

Symbolen att död, för från mörker till ljus

graven är dörr blott, till vår faders hus.


Ja, det var lite av mina tankar omkring allhelgonatiden, om ni har några

andra traditioner i ämnet vore det roligt med en kommentar, med dina funderingar.  Jag kommer åter i mitten på veckan, i samma ämne förstås

och med någon ny dikt. Välkommen igen då, önskar Sonja.


Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards