Direktlänk till inlägg 20 oktober 2008

Tankar om barn

Av Sonja - 20 oktober 2008 15:15

Godafton, ursäkta att jag är sen i dag. Man jag behövde fara och skjutsa en

väninna till läkaren i morse, det tog tid, och sedan ville hon bjuda på fika,

jättegod äppelkaka och vispad grädde så det kunde jag inte motstå. Så hem och laga till lunch och därefter en stunds rast, vila. Och vips så var det mitt

på dagen. Nu skall jag försöka, komma till dagens ämne, barnen. Läste i hus-

organet, Norra Västerbotten att ungefär 3000 barn lever i familjer med

missbruk, i Skellefteå kommun. Och ungefär 400 000 svenska barn, lever tillsammans med en mamma eller pappa el. kanske båda,  som dricker för mycket. Att vara barn  till föräldrar som dricker för mycket, innebär ofta att barnen tar på sig en föräldra roll själva, och tar på sig ett stort ansvar för att hemmet skall fungera, och får sällan den barndom som dom har rätt till. Istället är det lätt till att deras uppväxt blir fylld av skuld, och skam. Trots det negativa som "missbruksbarnen" upplever, är det vanligt att dom själva får problem av samma slag senare i livet. Det blir liksom ett sätt att leva,

i många familjer. Tänk att vara barn och riskera att bli misshandlad av sina

egna föräldrar, som blir aggresiva av alkoholen, den finns ju med i bilden vid 8 av 10 våldsbrott.När föräldrarna inte räcket till måste ju sammhället träda in. Ja det borde ju vara självklart, att sådana hjälpinsatser finns, i form av stödgrupper för dessa barn, var man än bor i landet. Men så är det tyvärr inte.

Förra året hade Skellefteå två stödgrupper och mötte nio barn. Nio barn,

av dessa 3000 som finns bara i vår kommun. Alldeles för många, blir helt utan stöd och hjälp. Det borde vara en prioriterad fråga, för alla politiker.

IOGT-NTO;s Juniorförbund kräver att Ske-å. kommun ökar insatserna för att

stödja dessa barn. Som kristen kan man ju också känna, att vi skulle kunna

ställa upp mera i sådana här situationer, men tyvärr så är ju ofta kommun-

erna, restrektiva i den frågan. Jesus sade ju; Det ni har gjort för någon av

dessa mina minsta bröder, det har ni gjort för mej. Vi har ju tillgång till

bönens fantastiska kraft och får se vilken förvandling, som sker för dessa

slavar under missbruket, när dom ropar på Jesus. Är det med ärligt hjärta,

så blir dom oftast befriade direkt. Och dom får komma precis som dom är,

och där dom är, dom behöver inte komma till någon kyrka för det, men sen

kan dom behöva det stödet, för att behålla tron. Det blir en livsförvandling

fylld av glädje och kraft och hjälp för hela familjen. Jag vill till slut säga till

alla som läst detta, ställ upp för barnen, se dom, hjälp dom !! Dom lever  så utsatta i dag. Tänk dej för själv, innan du går ut och "festar" du kanske

inte  blir så trevlig som du tror. Alkoholen är en falsk vän, som förstör dej.

Det visste du kanske redan, men klarar dej kanske inte längre utan. Ropa

på Jesus, han kan befria dej!


ROTLÖSHET

Nåra barn har mist roten, och fästet i livet

ingenting längre, kan dom ta för givet.

Inga regler och normer, att hålla sig till

vad som är rätt eller fel, ingen lära dom vill.

Moralen, etiken och Gud har försvunnit

En fotfästeslös, skara barn har vi vunnit.


Ja detta blev kanske inte någon munter läsning, men när det gäller barnens utsatthet i dag, så måste vi ju vara ärliga, och se situasionen som den tyvärr ser ut.  Jag återkommer på torsdag, välkommen då om ni törs.

Sonja



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sonja - 31 maj 2014 11:31

Hej och välkommen till en bloggstund med mej. Vi har nyss varit till vår yngsta dotter Anki med familj, vi hade pratat om att mina olika dikthäften kanske borde samlas till en gemensam bok. Då frågade hon kommer du ihåg mamma vad som var det förs...

Av Sonja - 17 maj 2014 09:23

Hej  och välkommen till min bloggplats, som i dag har lite försommartema. Det är ju bara maj än men det har ju varit barmark så länge, så nu börjar man ju se vissa sommartecken, här och var. Pingst- och Påskliljorna konkurerar ännu här, med kroku...

Av Sonja - 12 maj 2014 16:51

  Hej kära vänner, och förlåt min oanmälda, lite längre frånvaro, här på bloggen, p.g.a. rubriken... Platt fall, det har gjort mig oförmögen, att ta mig hit upp till övervåningen, och datorn några dagar. Vad har hänt, kanske Ni undrar, jag ska...

Av Sonja - 29 april 2014 10:31

Hej, och välkommen så här dagen före Valborgsmäss, jag brukar ju haft som tradition, att skriva en ny visa att sjunga varje år. När vi i Missionskyrkna firar Valborg uppe på Vitberget, där vi har vår så kallade S.M.U -stuga. I år hade jag en sång...

Av Sonja - 26 april 2014 09:31

Hej och välkommen, visst är det en alldeles underbar årstid, som vi just nu befinner oss i  nu,!! ? Att höra vårfåglarnas alla fantastiska sångsätt och glada tjattrande ljud till varandra. Och att se alla  de vackra färggranna och olika färger oc...

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards