Alla inlägg den 5 april 2008

Av Sonja - 5 april 2008 08:25

Hej alla glada i April solen och vårvärmen, nej jag bara skojar då det är april,

känns det som mera tillåtet än annars. Här har det snöat ordentligt och is-

en som rev i går här utanför har klumpat ihop sig och fruset till igen. Men det brukar gå fort här uppe då våren väl bestämt sig, ibland från den ena dagen till den andra. Så det gäller att ha sommarkläderna nära till, när det händer. Men nu var det ju ett annat ämne jag skulle skriva omkring. Vi är

ju ännu kvar på temat krigstids minnen. På den tiden så var det nödvändigt att spara på allting. Så den första dikten handlar om detta.


ÅTERBRUK

Vi samlade på " lumpen" som vi sa

det var gamla ylleklläder

och sånt vi inte kunde ha,

som sen till nya filtar kunde bli

det kändes nästan som ett trolleri.

Vi samlade kapsyler

och godis silverpapper,

som blev till stora bollar,

liksom kålhuven till slut.

Vi gick till affären och vägde dom iblann,

varför vet jag inte,

bara att bollarna försvann.

Vi samlade på gamla ljus,

och bytte dom till nya.

och gamla stövlar och gummiskor,

kunde bli till nya visste mor.

Och hon fick rätt !?


LÖSSEN

Mamma skrämde nästan slag på mej,

jag såg paniken i hennes blick.

Hon ställde en stol mitt på golvet

och sade till mej sitt!

Så gick hon ut i "boden" kom åter

och som i triumf hon bar,

en liten konstig sak, en luskam detta var.

Hela golvet täktes med tidningar så,

som lössen skulle kunna falla på.

En omständig prosedur sattes in

med sabadillättiks tvätt,

av tjocka hårmanen min.

Mamma hade hört att det fanns

skolbarn med löss någonstans.

visserligen Ungerska löss, men ändå

det ville hon inte att jag skulle  få.

Besvikelsen för mej var lika stor,

som lättnaden för mor.

När kammningen inte gav något resultat,

då blev jag besviken så klart.

Jag skulle gärna velat se,

de djur som ställt till med sån  uppståndelse.



I dag är det ju inte så ovanligt, att något av dagisbarnen, får löss som kan

spridas till dom andra.

Så då får man uppmana dom att inte kramas när man vet att det är något på gång. En sån dag, blev det ett riktigt kramkalas för mej, när jag

då påminde om  att dom ju inte skulle kramas kom svaret, ja men du fröken har väl inga löss?  Och trodde nog inte  att jag kunde smittas heller.

Tack för i dag, nästa vecka blir det på kristet tema, välkommen då !

Sonja.








Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards