Alla inlägg den 30 april 2008

Av Sonja - 30 april 2008 09:15

Hej och välkommen till en Valborgsmorgon med strålande sol, man kan ju inte tro att det är sant! Här brukar det oftast vara kallt och grått, så jag

måste nog skriva om det  som jag skall läsa vid Valborgsfirandet i kväll och

det som jag tänkte ha med här, har jag också justerat lite grann, fast dom blir inte lika humoristiska då. Forts. på barndoms "Majbrasan" sparar jag till

i morgon, då jag också skall ta med ett minne från min upplevelse av ett

demomstrationståg på första Maj. Så kör jag igång med Valborgsdikter, vad

säjs om en ny text till Vårvindar friska?  Den lyder som följer...


VÅRSÅNG  (melodi: Vårvindar friska)

Vårvindar friskar, dugg regnet piskar

gråmulen sky på himmelen drar.

(gamla texten, bra att ha till ett annat år)

Nya texten.

Sunnanvind susar, ungdomm berusar

blå, skyar över himmelen drar.

Maj, var välkommen, så lyder sången

men än April är kylig och sval.

Undrar så smått, om brasan sig tar

här,har ju varit, snö sen några dar.

Smällarna, smälla, hundarna gnälla

då är det vår, ja vår!


Vårvindar ila, kom ska vi kila

ut så vi hinner grilla en stunn,

Korvarna våra, svarta men råa

grillsotet knastrar i våran mun.

Kära go vänner, nu är det vår

tårögda vi i brandröken står.

Häxpipor tjuta, gnistorna spruta

då är det vår, ja vår !


(Jag tar också med dikten Norrlandsvår, eftersom jag vet att det är mycke snö och kyla kvar i inlandet och i fjällen)


NORRLANDS VÅR.

Nu ska vi fira, att våren är här, fast vi måste ha långkalsonger.

Nu ska vi sjunga att vintern är slut, men det finns ju för somriga sånger.

Dom är inte gjorda för våren hos oss, vi borde sjunga om snöglopp förstås.

Och om Aprils ännu frostiga tårar, som gråter över redan svunna vårar.

Sen skall vi lyssna när vårtalaren, berättar om värmen som kommer igen.

Allt medan vi om fötterna frysa, och ungarna snora och nysa.

Och raketerna tjuter så vi blir lätt döva, synd för kören som sångerna öva.

Snart skall dom sjunga om vårsolens glans, utan att solen syns någonstans.

Men sångerna värmer vårt hjärta ändå, å snart kommer våren till oss också.



Nu fick ni några nya och för er okända vårdikter kan jag tro, om ni vill använda dom är det fritt fram att skriva ut det, om ni vill. Jag tänker

på Povel Rammel som sa något om osjungna sånger var inte till någon

nytta, och det håller jag med honom om. Hoppas ni får en trevlig helg,

sköt om er och era ungdommar, så gott det går. Vi hörs i morgon med

barndomsminnen om ni vill och har lust, välkommen då hälsar jag er.

Sonja




Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards