Alla inlägg den 9 april 2008

Av Sonja - 9 april 2008 08:47

Väl mött kära bloggbesökare, som ni kanske vet så har jag kristet tema denna vecka. Och i dag, vill jag skriva lite om en stor och mäktig fråga

nämligen skapelsen och skaparen.  Jag har nyss läst en fantastisk bok av

Stefan Edman, känd biolog och naturvetare, boken heter Förundran och

han vill öppna våra sinnen och få oss att stanna upp och förundras och

häpna. Över skönheten och allt det skenbart enkla i vardagen runt om-

kring oss. Men också över, som han skriver vårt "människovänliga"  och

stora universum, där vi själva tycks balansera på osannolikt finjusterade

decimaler i naturlagarna. Finns det frågar han, trots allt  Någon bakom scenen, bakom Big Bang och evolutionens slumpskott?


Du såg mig innn jag föddes,

i din bok var de redan skrivna,

de dagar som formats

innan någon av dom grytt.

Dina tankar o Gud, 

är för höga för mig,

väldig är deras mångfald.

              Ps. 139: 16-17


Dessa ord och tankar, tagna från Stefan Edmans bok, sedan fortsätter jag

med några av mina enkla tankar,  omkring  samma tema ...


SKAPAREN

Herre, i dig och igenom dig finns allt,

utan ditt skapande BLIV !

hade bara funnits ödslighet.

utan ditt VARDE LJUS !

endast ett outsägligt mörker,

ett kosmos utan liv, utan hopp.

För dig är tusen år, som en dag

och en dag som tusen år.

Du som gav oss dagen och natten.

På sex dagar skapade du allt,

för att på sjunde dagen vila,

även en Gud behöver stillhet.

Så gav du då till  människorna

vilodagen, du allvise.

Du som blåste din livgivande

ande in i människan,

på det att vi inte skulle förbli

livlösa dockor, utan barn av Gud!

Din avblid, det var din tanke med oss,

du som har en plan för oss alla.

Hjälp oss Herre,

att se din plan i våra liv.


NÅGON

Det finns inte bara något, i  allt vi ser, utan Någon.

Någon bakom jorden, solen, månen och bakom alla

gnistrande stjärnors otaliga ljus.

Vem kan denne Någon vara, en amatör, en slump bara?

Denne Någon, som har lämnat sina fantastiska spår,

i hela skapelsen. Sitt mästerliga Signum.


Nog är det tryggt att veta att skapelsen vilar i Herrens hand, från nu och

till evig tid, eller hur?  Slut för i dag, välkommen åter på fredag !

Sonja.









Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards