Alla inlägg den 7 april 2008

Av Sonja - 7 april 2008 08:41

Välkommen till en ny vecka med kristna dikter,  det känns alltid bra för mej

att skriva på det temat, eftersom jag vet att det är det enda riktigt livs-

viktiga jag har på min reportuar. I dag tänker jag berätta om mitt första lilla dikthäfte på kristet tema, som jag skrev. När det kom så långt att jag skulle

bestämma en titel på det, kollade jag igenom texterna och såg att flera av dom handlade om det evighetsfrö som Gud har lagt ner i alla oss människor.

Då ville jag helst kalla det för Evighetsfrön, men jag kände också att det

kanske var ett för stort ord att ta till för en amatör som mej, så jag gjorde

som jag ofta gör, bad Gud om svar på frågan, gärna i en dröm under natten,

föreslog jag. Men på morgonen när jag vaknade hade jag inte haft någon dröm, upptäkte jag besviken. Då slog jag på radion, och där fick jag direkt

svaret. Du vet väl om att med det frö du sår, av samma slag får du igen. För

om du sår med Guds kärlek, så kom ihåg, du får kärlek igen. Det var en sång

jag inte kände till och aldrig hört förut, men jag kände direkt det  var svaret till mej. Tog sedan reda på vem som sjöng, det var Dan-Jakob, barn-

barn till pastor Levi Petrus som sjöng. Sedan har  jag skaffat mej ett band

med sen sången på. Visst är det fantastiskt att Gud bryr sig om en liten

amatörs text bekymmer ?   Den dikt jag skall skriva i dag heter förstås...


EVIGHETSFRÖ

Vårt evighetsfrö, har som maskrosens vingar

när mognad och utblommad människan är,

då liksom maskrosens frö, själen svingar

mot höjden till nytt liv, i ny atmosfär.

Gud sådde sitt frö, i begynnelsen

ingen människa har gått miste om den,

Han ville få alla hem igen.


Ditt evighets embryon ta det till vara

ta Jesus på allvar som sa,

"Jag vill att där jag är, skall ni också vara "

Så tacka vår Gud för ditt evighetsfrö,

den som tror på honom skall aldrig dö.


Detta får räcka för i dag, hoppas du, liksom jag kan glädja dej åt ditt  evig-

hetsfrö, som ger oss det eviga livets gåva. Tack gode Gud för detta!!

Hälsningar Sonja

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards