Alla inlägg den 6 september 2008

Av Sonja - 6 september 2008 09:00

Välkommen till en stunds gamla minnen denna vackra september morgon.

I dag ska jag berätta om några sångminnen, som delvis också speglar tids-

andan. Den första sången sjöng vi för gammelmormor, till en av flickorna.

hon bodde i huset längst ner på gatan = 7an. Jag bodde på 5 an och två andra flickor som var med bodde på 4 an. Vi växte ju upp i ett samhälle, uppbyggt av Carl Kempe, och han ville ha alla hus numrerade, som också haft på Norrbyskär, innan han flyttade verksamheten till Hörnefors där jag växte upp. Trots att det var krigstid, levde vi ett tryggt och bra liv. Nu till


PSALMEN

Sej minnes du Psalmen...

Vi spelade och sjöng, så vackert vi kunde

för gammelmormor, på  7 an.

Jag klinkade så gott jag kunde, på våran gitarr

och en annan flicka hade en hemgjord tamburin.

Gammel mormor med sitt vita hår, satt där så

andäktigt, på rumssoffan, dit hon bjudit in oss ,

sedan hon hört vårt ärende till besöket.

Hon liksom gungade med i sången, satt en stund

å torke tårarna på förklädes snibben.

sen rest hon säj å sa, tack jänter hänna gjort ni bra.


EN ANNAN SÅNG

På  4 an, där hade vi en annan reportuar,

Där var det buss som går med gengas, eller Lili Marle´n  det var.

Å, Han är min soldat, någon stans i Sverige...

Ja vi var förstås barn av vår tid, en kritisk och otrygg tid,

men vi slapp ju undan kriget, även om vi både såg och

hörde bombplanen ofta. Och på den tiden fanns ju Gud

påtagligt med för oss barn, som en stor trygghetsfaktor.


STORFLICKEN´Å SMÅJÄNTEN.

OVAN REGNBÅGEN !!!  Sjöng dom "storflicken"

där dom satt i hängmatta, å slängd ve långbena.

Vi  "småjänter" såg på dem från gungbräda där vi satt,

å hörd dem sjung,  O van  rengn  bågen finns ...

en sagans värld !!!

Å.. va dem ä stor... tänkt vi, full av beundran,

Å avundsjuk va vi småjänter, på däm.


Men me tin, ha vi liksom, vuxe i kapp dem

på nå vis,  fast int riktit om dem,

å int ä vi avensjuk, på åra deras nu int...


Ja, tiderna förändras och vi med dem, hoppas att ni fick lite påminnelser om sånger som ni kanske minns från barndomstiden, eller kanske hört någon gång. Det var allt om barndomsminnen, för den här gången. Nästa vecka

är det dags för kristet tema igen, välkommen då hälsar jag er alla.

Sonja




Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards