Alla inlägg den 15 september 2008

Av Sonja - 15 september 2008 09:32

Hej, och välkommen till ännu en gråmulen september dag, men man får väl vara glad för att det inte regnar i allfall. Jag skrev ju förra veckan om min förkylning, och jag var glad över att den inte kunde smitta ner er, den är

lite bättre nu men hesheten sitter kvar, men det gör ju ingenting i vår komunikation, skönt nog. Som ni ser har jag Qvinna som tema i veckan. Jag

har skrivit ett häfte i a 4-format med ett 40-tal dikter, på varje sida har jag ritat en kvinnofigur, i form av en 8, med ett ansikte i form av tre prickar, två ögon och näsan, i den övre ögglan på åttan. Synd att jag inte vet hur jag skulle kunna sätta in den här.Jag har skrivit Kvinnotankar från 60

talet till nutid, den innehåller det mesta, tiderna förändras och vi med dem


Jag har satt in ett citat av Karen Blixten, på första sidan som lyder:

Gud skapade mannen före kvinnan.

Det är som när jag skriver.

Först gör jag ett utkast.

Lite kul tyckte jag att ha, i en bok om kvinnor.


Jag tänker börja med lite om "Systerskap


Barnet finns kvar inom oss än,

vi  känner det blott alltför väl.

Vi tar "vuxenmask" på oss

så det inte syns.

Vi har våra randiga själ...


SYSTER

Ta av dej din mask syster, kryp fram ur din vrå

va´inte så rädd syster, vi är flera än två.

Skriv själv en rad syster, fast inte i smyg

du kan ha signatur syster, om du ännu är blyg.

Kom räck mig din hand syster, vi kan bli många

och många blir stark syster, fast männen är långa

kan dom vara rädd syster, fast vi inte tror.

När vi tar oss ton syster, är det oftast som mor

ta bladet från mun syster, skrik ut det du vill.

Vi måste ha mod syster, att säga till !!


PROTEST

Varför skriker vi inte och protesterar

HÖGLJUTT, att vi inte accepterar,

Tv-våld och dataspel

som onskan vill ge oss till arvedel.

Som glorifierar våld och kvinnoförakt.

Å, datorn som tar alltmer tid och plats i vårt hem

hur mycket våld , serveras barnen genom den.

Denna våldsmentalitet, bryter ner våra barns indentitet

som får våra ungdommar, att inte orka leva

som genom sprit och knark, sitt känskoliv vill söva

Dom blir aggresiva, av sin kärlekslöshet

och det gör dom passiva, i sin vilsen het.

Hur skall dessa ungdommar, kunna bygga

upp en värld, där deras barn kan bli trygga.

Ställer vi föräldrar,  upp i detta för barnen

eller går vi bara runt, i  arbets grottekvarnen.

Det är faktiskt dags, att börja reflektera

det är hög tid nu, att börja protestera !!


Ja, det är lätt att tänka och säja, men att komma åt vår tids "Zyberrymd"

är väl i stort sett en omöjlighet. Men som kristna har vi ju alltid möjligheten att vända oss till Herren, vi får be honom om en riktig ungdomsväckelse,

som ger ljuset och hoppet åter till vår tid. Vi ber tillsammans om detta,

Sonja.






Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards