Alla inlägg den 10 september 2008

Av Sonja - 10 september 2008 10:17

Hej, kära bloggar vänner, i dag är jag särskilt glad över att kunna träffa er.

Jag är nämligen ordentligt förkyld och hes så det går inte att höra min röst,

men till er kan jag ju ändå  tala så ni hör och inte är det nån risk att jag smittar ner er heller, bra va?  Det tycker i allafall jag, det var meningen att jag skulle till kyrkan i dag på förmiddagen, men det blir ju inte av som ni förstår. Jag hade ju sagt att jag skulle återkomma på torsdag men det gör väl ingenting att jag kommer en dag tidigare kan jag tro.Man ska ju gripa dagen, när man har fått den...


CARPE DIEM

Grip dagen, som Gud dej ger.

Himmelen rodnar i glädje,

i den vaknande morgonen.

Guds finger skriver in ännu en dag av Nåd

i vår historias dagbok.

En oanvänd dag , till oss utgiven...

Grip dagen i glädje !!


Nu gjorde jag något helt spontant, när jag skrev in den dikten, men jag tyckte att det passade bra, och det borde väl passa även till det övriga

som jag tänkte skriva. Jag läste en rubrik, vi som borde vara världens lyckligaste folk -  men någonting fattas oss ...  Ja, Gud fattas oss, i vårt

land i dag, när vi ser hur normlösheten breder ut sig. Unga människor tap-

par tron på framtiden och vill inte leva. Ja dom t.o.m skadar sig själva

kroppsligen för dom har så ont, på insidan.  Familjer splittras, och människor utnytjas på olika sätt, hamnar i missbruk för att fly undan verkligheten som dom inte orka leva i. Inom media försöker man med alla medel motarbeta de andliga värdena, som är det enda som kan hjälpa i dessa situationer.

Läste att Kjell - Albin  Abrahamsson  vid ett tal till kristdemokraterna

sagt, när han talat om det "nya Europa", även om de ekonomiska aspekterna är viktiga, så var han noga med att understryka att "ett samhälle som inte vågar bevara de andliga värdena, kommer att dö och förtvina, och slutligen utvecklas mot det djupt omänskliga". Detta borde stämma till eftertanke för oss alla. Människan lever ju inte av bröd alena. Efter detta passar väl...


O, land hör Herrens ord !
O, Land hör herrens ord-- dessa ord står inristade

i väggen på Kårböle kyrka, där vägen går förbi,

tydlig att läsa för alla trafikanter och turister som

färdas mot fjälltrakterna i dag. Samma väg gick,

våra förfäder sin pilgrimsled och mötte frälsaren Jesus Kristus.

Jag skriver dessa ord, då så stor nöd och vånda upplevs

i vårt land Sverige, som har sin korsmärkta flaggan vajande.

Som vi sår, får vi skörda-- det gäller allt i våra liv.

Gång på gång då jag läser om mord och våld,

kommer profeten Hesekiels vers i kapitel 7:11 till mig

Våldet reser sig till ett ris för ogudaktigheten.

Den "mat" som vår unga generation fått av oss

bland annat genom våldsvidio/dvd  ger sin skörd.

I Hesekiel 2:8 står det.

Öppna din mun och ät Guds ord. det vill säga

läs bibeln, meditera, och bli fylld av Herrens underbara ord!

Detta var skrivit av Eva Fahlcrantz


Jag skulle vilja tillägga. Man kan svälta sig mätt,

och äta sig hungrig. När det gäller Guds ord.

Har ni tänkt på det ?


Ps. Det finns Kristna tv.- kanaler God Channel, Gospel Cannel, Tv Visjon Norge och kanal 10. Bra att veta när man som kristen ofta känner sig tom av det som bjuds på våra vanliga kanaler.


Tack för i dag slut för i dag, nu ska jag gå och kurera min hals. välkommen

åter i slutet på veckan. hälsar jag er

 Sonja.






Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards