Alla inlägg den 8 september 2008

Av Sonja - 8 september 2008 08:52

Välkommen till en ny vecka, med som vanligt ett nytt tema. I dag blir det

mina funderingar omkring vad lycka är och vem som kan vara lycklig i denna

så otrygga tid. Läste till min glädje en artikel där forskarvärlden hade kom-

mit till samma slutsats som jag i mina tankar gjort omkring detta med lycka, att det berodde på tryggheten i Gud.

Så här står det i texten jag citerar, viktiga faktorer för ett gott liv, kan sammanfattas så här: goda gener, giftermål, tro på Gud, goda gärningar, och goda vänner. Vår genuppsättning är ju inte på verkbara, men i övrigt har vi ju stor möjlighet att påverka. Enligt forskarna

är gifta människor generellt lyckligare än ogifta. Det ger förstås inte samma trygghet att "bara" bo ihop. Religösa människor är lugnare och lyckligare än ateister och människor som har trofasta vänner är förstås lyckligare än dom som är ensamma. Så seriösa forskare lyfter fram kristna värden som viktiga,

som i vårt sammhälle getts låg eller obefintlig status. Vårt västerländska

sökande efter lycka sträcker sig utåt i stället för innåt. Med stöd från värl-

dens alla lyckoforskare, kan man konstatera, lyckan kommer, lyckan kan gå,

men den kan också bestå, beroende på vårt personliga val av livsstil.

 Så en liten dikt som förstärker temat


NÅD !

Ett nådens landskap, har du gett oss Gud

där vi får vandra, i din kärleks omsorg.

Nåd...

Vilket underbart ord, vilken gåva till syndare !

Fritt och för intet, blev vi delaktiga

i den kärleksgåvan.

På det att vi, av nåden skall förstå

att vi skall glömma och förlåta,

dom som står i skuld till oss...

Då skall Gud öppna himmelens fönster,

och låta bönesvaren strömma rikt.

Ty hans Nåd, är varje morgon ny.


Det var några tankar och funderingar omkring trons trygghet och möjlig-

heter som ni har som kristna. Återkommer på torsdag med andra tankar

men på samma tema. välkommen åter då, hälsar jag, Sonja.

Presentation

Omröstning

Vem är du som besöker min blogg?
 Allmänt intresserad av diktläsning
 Kristen diktläsare.
 Bekant
 Familj
 Övrigt

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards